Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kvinkelroy
Tjena!
Har en 945 -98 med B230FK och M90 växellåda som jag nyss köpt.
Har problem med växellådan, är mycket svårt att få i femman och det känns som dåliga synkringar. Den hoppar inte ur om man väl fått i den, och inga missljud när man väl fått i den heller. Exakt samma problem är det med backen. Tänkte att det var märkligt att det är samma fel med backen och femman, backen borde ju vara hyfsat enkel att få i även om synkringarna är kassa (är backen synkad på m90 ens?)
Alla andra växlar går i smidigt och det är inget större glapp i spakstället tycker jag, men vet ej, är M90 väldigt känsliga med detta?
av Kvinkelroy
SA4AQS skrev:Går växlarna i lättare om du dubbel kopplar?
Dom går inte i lättare.
Kan beskriva fenomenet lite bättre nu, har varit ute och testat och hållt på.
Det är som att man får i växeln "halvt", det är inget skorr när man lägger i växeln - utan när man släpper upp kopplingen, då rasslar det till och spaken åker tillbaka till neutral allt som oftast. Ingen drivning alltså. Jag tror det är nåt med växelkulisshistorian inuti lådan. Vet inte om det finns en sån där stoppring på femman också, om den kan ha släppt kanske. Jag ska iaf köpa mig en låda och byta den, sen när den gamla är nere så ska jag ta isär den och se vad som gått snett.
Bytte lådan i helgen, till en begagnad köpt på blocket av en mindre förnuftig herre i Växjö som blåste mig. Den lådan jag köpte av honom var enligt utsago genomgången och i bra skick. Vid provkörning visar det sig att treans synkring är väck, och femmans är halvt väck. Kul. Svinet vill inte ta tillbaka lådan heller utan säger att jag monterat fel/har dålig koppling/kört sönder lådan. Jaja, nog om det.

Nu är lådan nerplockad och isärtagen!
Det var inte kulissen. Svårt att beskriva exakt vad det var, men jag ska ta bilder och lägga upp. Behöver lära mig vad växellådans delar heter.
Hur som helst, till frågan, är lådans innandöme samma på M56 lådorna? Har hittat en i trakterna för 500 kr, tänkte det borde finnas delar i den man kan ta och få ihop iaf en vettig låda av tre.
av Kvinkelroy
Det som hade hänt var att plasten på skiftgaffeln till femman/backen vittrat sönder, vilket i sin tur gjorde att både kopplingshylsan och dess ingrepp i femmans och backens löphjul blev slitna. Femman var värst. I övrigt var växellådan i bra skick.

Den andra lådan (M90L1 tror jag, från 95 iaf) som jag köpte tog jag ner igen och delade. Synkringen på trean var i två bitar, hehe. Femmans synkring var sliten, bottnade.
Så jag tänkte först stoppa i 5/backen's stock i M90L2'n, med ny synkring på femman tagen från samma låda. Men tydligen var dessa lådor olika, inte samma utväxling på femman så det passade icke. Tog därför synkring från godtycklig växel och satte på trean, gjorde rent allt och sen ihop med grejorna. Gick relativt smidigt att få ihop allt men svårt att sätta i hela paketet med axlar i lådan, tur att jag hade en assistent då.

Nu har jag en M90L1 som fungerar i bilen!
Är det någon där ute som har delar till en M90L2? Behöver två synkringar, femmans löphjul, backens löphjul, skiftgaffel till femman/backen.
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]