Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Iceman75
Hej.

Har snart läst varenda tråd här och följt massa tips utan framgång, så nu behöver jag råd/tips.. :?: ??:-/

Har en B230F-87

Den drar mycket bensin och ryker svart.

Bytt:
Rotor/Fördelarlock
Lamdasond
Tempgivare
Luftmassemätare
Tändstift
Bränsletrycksregulator

Verkar inte dra tjuvlyft i nån slang. Bränslereturledningen är det inte stopp i..
av rid54
Om alla sensorer (du nämner ju ett par...) är nya, så undrar man över om ders kontakt med styrboxen är OK. Om det finns möjlighet att avläsa felkoder kan det vara en bra idé. Nytt luftfilter?
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla vad jag (och andra) skrivit här, du kan börja med att kolla att Lambda sonden fungerar. kolla även grenrörspackninen noga. Läcka framför Lambdan ger lambdan fel signaler och styrboxen ger mer bensin
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 50#p836263
Kolla och mät även temp.sensorn för motorstyrningen. Vevhusventilationen (tjuvluft, "oljegegg") och termostaten inte att förglömma. -87-an har inte diagnostik boxen, men det finns ett sätt att kolla CO halten på LH2,2 (bränslesystemet som din bil har) utan instrument (några sladdar och en lampa har jag för mig). Men går den "fett och svartryker" är det inte läge för den kollen än. Byta olja och filter kan göra underverk om det är "spätt ut" oljan med bensin. Lukta på oljestickan, det får inte lukta bensin.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla jordpunkterna för styrboxen på insugningsröret. där jordas alla givare som "går igenom" boxen. (kom på det när jag stod och borstade tänderna.... :mrgreen: )

Mvh
Lennart
av Iceman75
Tack för svaren!! :D

Jordpunkter ok.

Dock när jag skulle byta olja såg jag att det läcker om bensinfiltret under bilen.

Blir att byta det och hoppas att det har haft med det att göra..

Återkommer 8)
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]