Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740Nisse
Hej min 740 drar rättså mycket o förstod inte felet , 3,5mil på 8L . Jag kollade felkod 2-1-2 , 2-1-2 Fel på signal från lambdasonden kan orsaka hög bränsle förbrukning. Och det stämmer så drog ur säkring 1 och 11 , och startade bilen o varvade typ 3000 varv , Stängde av och kollade felkod 1-1-1 .Och så har det vart ett tag att det blir 1-1-1 efter 2-1-2 när jag gjort dedär och den drar mycket .... FEL?!?!?
Användarvisningsbild
av lennarte
När du "nollar" felkoderna så får du 1-1-1. Har du inte åtgärdat felet så kommer ju felkod 2-1-2 tillbaka. Eftersom koden säger fel på Lambda signalen får du väl kolla Lambda signalen. Felen lagar inte sig själva. Börja med att läsa här,

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... da#p777269

Sedan kan du mäta sonden med en "vanlig" multimeter (gärna digital). Den ska pendla mellan 0,1 - 0,9V men du ser inte mer än en "spelautomat" om du har en digital. Du mäter sonden genom att koppla multimetern på den svarta kabeln vid den 40-poliga kontakten bakom tändspolen vid höger "fjädertorn". Du följer kabeln från sonden upp det det 2-poliga kontaktstycket. Vid det sitter en enpolig kontakt med en "gummitutta". Dra av den och koppla multimetern mellan kabelskon och jord så ska "siffrorna snurra". Antingen du kör bilen (dra in kablarna i bilen) eller du står still på tomgång så ska det "pendla". Mätaren ska stå på 0,5V när motorn är kall och börja pendla efter c:a 2 - 3 km. Händer inger av detta prova at byta Lambda sonden.

Mvh
Lennart
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]