Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JimmyJ
Hej alla Volvo-entusiaster där ute!

Jag har ett litet irriterande problem med min Volvo 740 med B230E. Bränslepumpen (huvudpumpen) under bilen låter väldigt illa. Trodde först att det var pumpen som sjöng på sin sista vers och bytte den till en helt ny i hopp om att oljudet skulle försvinna, men inte! Den nya pumpen låter lika illa. Har även bytt bränslefilter utan framgång. Har kollat tankpumpen och den fungerar.
Vad kan vara fel? Har sökt runt lite men hittade bara ett liknade scenario som löstes med en ny tankpump, men min fungerar ju som sagt.
Om man trycker på bränsleröret innan pumpen så blir oljudet värre. Oljudet ökar inte med motorns varvtal och det låter lika mycket oavsett bränslenivå i tanken.

Har gjort ett tappert försök att fånga dramat på film.

Tack på förhand!

[youtube]CQBkLVhDKFg[/youtube]
JimmyJ skrev:Om man trycker på bränsleröret innan pumpen så blir oljudet värre.
Det skulle kunna vara att röret/pumpen inte sitter fast riktigt så det är vibrationer som "fortplantar sig". Eller menar du att du "trycker ihop" röret så du minskar bränslemängden till pumpen ? då skulle det kunna vara stopp på sug/tryck sidan så pumpen "suger/trycker förtvivlat" för att "hinna med" (vek på slangen/slangarna på tanken). Detta är bara "spekulationer", men jag "har hört" att vissa "eftermarknads pumpar" kan "föra väsen" av sig. Den du bytte ut, var det en original eller har den varit bytt tidigare ?

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
JimmyJ skrev:Om man trycker på bränsleröret innan pumpen så blir oljudet värre.
Det skulle kunna vara att röret/pumpen inte sitter fast riktigt så det är vibrationer som "fortplantar sig". Eller menar du att du "trycker ihop" röret så du minskar bränslemängden till pumpen ? då skulle det kunna vara stopp på sug/tryck sidan så pumpen "suger/trycker förtvivlat" för att "hinna med" (vek på slangen/slangarna på tanken). Detta är bara "spekulationer", men jag "har hört" att vissa "eftermarknads pumpar" kan "föra väsen" av sig. Den du bytte ut, var det en original eller har den varit bytt tidigare ?

Mvh
Lennart
Pumpen sitter fast som den ska. Har kollat detta. Misstänker att den suger i sig luft från sugsidan. Men frågan är hur man tar redan på detta.
Pumpen är för övrigt en helt ny Bosch original så där misstänker jag inget. Oljudet är exakt detsamman som innan bytet.
Kollade locket på tankarmaturen och där är litet rostigt. Kan detta orsaka tjuvluft tro?

EDIT: Pumpen som satt innan var även den Bosch och troligtvis suttit sen bilen var ny.

VH,
Jimmy
Jag bara "spånar" nu, men om du kan sätta en slang direkt i pumpens sug sida så kan man ju eliminera "sug fel", kanske. Om man tätar sug slangen vid pumpen och låter pumpen suga direkt från en dunk och startar bilen, borde man ju kunna både utesluta och eliminera en del saker. Fungerar tankpumpen som den ska borde det läcka ut bensin vid armaturen då. Det borde det kanske göra ändå om slangen skulle vara så dålig att det kan suga in luft. Däremot om armaturen är upprostad på insidan så skulle det inte läcka "utåt" och pumpen borde då bli tyst. Som sagt lite funderingar bara.

Mvh
Lennart
Har en 740 GL 88A B230F.

Märkte av slump att det droppade soppa under bilen vid pump/filter. Bytte då slangen mellan dessa samt nya slangklämmor, vart ingen skillnad om inte ännu värre. (Pga att jag hade en för stor slang vet jag nu i efterhand).

Så på med en ny slang men samma problem, droppade fortfarande. Så kollade banjokopplingen på filtret för det var där dropparna kom såg jag nu. Tog av den och slipa försiktigt på kopparpackningarna = Mer läckage & pumpen börjar låta precis som din gör i videon.

Så köpte nya packningar men problemet vart inte ett dugg bättre, spruta små bränslestrålar nu även. Så beställde en ny banjokoppling med tillhörande packningar från http://www.trendab.se/banjokoppling-m14 ... c-184.aspx.

Bytte den för någon timme sen, bilen starta direkt, inget droppande och inget som hellst oljud från pumpen!

(Värt att notera är, om du byter slang, det är 8mm slang invändigt på original men banjokoppling jag köpte var 9,5mm men var inget problem att trycka dit den med lite kraft, köp även armerad slang om du ska byta slangen.)
Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.