Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Fakta:
Volvo 745 -92 230F 116 hk
Kamrem bytt förra året
Lambdason - Ny
Katalysaror - Ny
Bränslefilter - Nytt
Tändstift - Nya
Luftfilter - Nytt
Batteri - Nytt

Jag skulle vilja ha tips om vad problemet kan vara gällande min bil om någon har varit ute för samma problem. Den är trögstartad i både värme och kyla. Den startar efter ett tag och om man håller ner gaspedalen startar/tänder den lättare. Det verkar inte vara något fel på bränslepumpen, startmotorn går runt och generatorn verkar fungera som den ska. Nytt batteri och nya tändstift är monterat. Har aldrig haft det här problemet förut. När man väl har fått igång bilen så startar den direkt när man slår på tändningen och vice versa. Så har ni varit med om något liknande så välkomnar jag tips och idéer om vad det kan vara. Jag får även felkod 2-3-2 som kan bero enligt följande men lambdasonlampan/miljölampan tänds inte på instrumentpanelen:

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från
lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta
genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat
näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.

Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.

Tacksam för svar! :D
börja med kolla över slangar, ev läckande insugspackning mm. Vore kul om någon kunde kolla knistan när den är lite butter starta.
Min 740 börja dumma sig förut när det var kallt men starta efter man fick nöta ett tag. Sen en dag starta den inte alls då bytte jag vevaxelgivare och tog bytte tändmodulen i samma veva sen har den fungerar klockrent. :D
Tror inte att det är vevaxelgivaren eller eller tändmodulen/styrenheten för då borde inte motorn tända till över huvudtaget! Men tack för tipsen, ska se över slangarna och se till att de sitter åt ordentligt, en fick jag dra åt redan vid första översikten. Får fortsätta att felsöka och har bett några vänner om hjälp. Men har ni andra tips om vad problemet kan vara tar jag gärna emot det! :o
Jag skulle nog kolla hur fördelarlocket, rotorn och tändkablarna mår och ev byta ut dem. Inklusive kabeln mellan tändspole och fördelare. Om du inte redan gjort det.

Och så kan man mäta så att temperaturgivaren (den bakre av de två under insuget) ger rätt värde.
Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.