- mån 27 jan 2014, 20:41
Det här är en lite inaktuell tråd, några dagar gammal. Jag har varit på resa, så jag har inte följt upp den. Men detta med termostaten i kupén har jag läst i någon instruktionsbok. Kan just nu inte säga vilken. Hursomhelst, i min 245 -92 hade jag en Volvo Flygmotor 091B. Den värmaren var leveransmonterad antingen av Volvo eller en återförsäljare. Bilen var en leasingbil från början. (Vi fick lösa in dom senare) Det bör ha varit i beskrivningarna till just den bilen som jag läste detta med kupétermostaten. Då kan man tänka på att det var ett 25-tal leasingbilar som levererades samtidigt, så "min" bil var inget speciellt undantag.
Det var i alla fall så att värmen i kupén blev inte mer än ca 20 - 22°C oavsett utomhustemperaturen.
Detta måste ju ha varit styrt av en termostat. Man märkte även ibland att termostaten bröt i ett läge. Kanske för att spara bränsle och batteri? I äldre bilar med 60- 70- 80-talsteknik och bränsledrivna värmare kunde man ju få bastutemperaturer uppåt 70°C har jag varit med och mätt på en Mercedes 220 SE med Bachovärmare. Detta var längesedan och bilen var vid mättillfället inte speciellt gammal, 2 - 3 år. Så man kan undra vad det nu skulle tjäna till med sådana temperaturer? 20 - 22° som i 245'an räckte gott och väl även för att smälta snön på bilen.
Volvon med värmaren finns för övrigt kvar än i dag och fungerar.