- ons 15 jan 2014, 16:35
#825179
Jo, Volvo tänkte såhär (detta finns beskrivet t ex i gröna böckerna):
Vevhusventilationen har ju en grov slang till luftröret före turbon, och en tunn slang till insuget. De går ihop i en nippel ovanför oljefällan.
När motorn går på tomgång eller låg belastning är det undertryck i insuget. Då dras vevhusgaserna in genom den tunna slangen. (Dessutom dras kanske lite luft bakvägen genom den grova slangen.)
När motorn går på högre belastning drar den ju också in ganska mycket luft genom luftfiltret och turbon. Då uppstår ett undertryck där den grova slangen är ansluten till luftröret, och alltså dras vevhusgaserna in i turbon.
Nipplarna och slangarna är dimensionerade så att den lilla mängd luft som trycks ut bakvägen genom den tunna slangen vid laddtryck inte spelar någon roll – den dras tillbaka till luftröret. Men det gäller såklart bara om man inte mixtrat med något – t ex ändrat på luftrören före turbon, satt på öppet filter eller ställt upp laddtrycket väldigt mycket.
Jag gjorde "ballongtestet" på min 940 med B230FK efter att jag gjort rent oljefälla etc i somras. Så långt jag kunde prova på garageuppfarten gick det inte att få till något tryck i vevhuset – ballongen fladdrar lite, men inte mer. Den har gått 32 000 mil. Men det är ju lite svårt att ordna riktig belastning på motorn om man inte har bromsbänk eller liknande. Vore kul att veta om någon gjort ett sådant prov i bromsbänk, med rengjord vevhusventilation på sliten men inte påställd motor.
Men om motorn trycker upp olja måste det väl nästan vara så att oljefällan eller slangen ner i tråget är igensatta. Fungerar oljefällan och "avrinningen" ska det ju inte kunna komma upp någon olja där oavsett om det är övertryck i vevhuset eller inte. För att nu komma till saken :)