Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej har en volvo 960 91a med en b230ft och automatlåda som är importerad 97 till Sverige, från USA? Inga skärmblinkers, ECCn visar i farenheit inte celcius.
Och har lite problem med den, startar man den är tomgången ganska låg 600-800varv cirka, sen när man gasar fullt upp till 80-100 kanske och släpper av då hamnar tomgången på ca 1400varv, och då måste jag slå av tändningen och starta bilen på nytt för att tomgången ska bli låg igen. Nån som känner igen problemet? Tomgångsmotor, spjällhus slangar osv och allt sånt är kollat. Ingen läcka någonstans, ingen felkod finns. Måste alltså gasa fullt en bit för att problemet ska uppstå.

Sen undrar jag oxå, hur vanlig är min bil egentligen? En volvo 960 91a importerad till Sverige 97, b230ft och automatlåda? Nån som har en likadan?
soederblom skrev:sen när man gasar fullt upp till 80-100 kanske och släpper av då hamnar tomgången på ca 1400varv, och då måste jag slå av tändningen och starta bilen på nytt för att tomgången ska bli låg
Låter som det problemet jag hade (B234F). Efter många turer var det ändå spjällhuset. Läs gärna "min" tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 4f#p796063. I slutet står det om hur jag slog ner tomgången med hammare. Det låter mer drastiskt än vad det är, det gäller att få gasspjället att täta ordentligt i spjällhuset innan man justerar spjället med stoppskruven. Mitt (både spjäll och spjällhus) är ganska slitet (41000 mil) men tomgången funkar fortfarande.

Mvh
Lennart

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]

Styrsnäcka Amazon

Hej Lennart, Fel å fel.... .. något m&[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]