Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nej, problemet är med all säkerhet inte hopsjunkna hydrauliska ventiltryckare, utan KAN vara "översträckta" hydrauliska ventiltryckare, som alltså inte låter ventilerna stänga. Tryckarna (enligt teorin) förlängs av oljetrycket -mer än de borde- när ventilen kärvar och inte stängs av fjädern tillräckligt snabbt. Sedan tar det lite tid för ventiltryckarna att läcka tillbaka till normal längd igen och under tiden läcker cylindern (eftersom ventilen inte stänger/tätar...).
(PO)
osla skrev:men om ventilerna inte stänger så skulle dom inte gå som dom ska, och mina bilar gör det. men tystnar så fort man varvar lite, är bara på tomgång det knackar i princip
Då kanske du "bara" har det "läckande" problemet som uppstår när bilen har stått några dagar. Det har jag på min B234F också. Står den oanvänd från fredag eftermiddag så "tickar" den måndag morron. Det finns en "speciell" tillsats att hälla i oljan till detta också, har dock inte provat det. Jag tycket att motorn "också" har rätt att protestera på måndag morron... (PO) Halv 7 :-O)

Mvh
Lennart
Jo, jag har också påpekat det eftersom jag upplevt det. Men det är omöjligt fick jag reda på :-(O)
Jag *misstänker* att även hydrauliska tryckare har en sorts "grundinställning", som inte ger alltför stort ventilspel även när de sjunkit ihop (vilket ju kunde vara skadligt). Ventiltiderna påverkas, men -troligen- inte så mycket att det påverkar något.

Knackanden på tomgång, som inte försvinner när motorn har fullt oljetryck och har blivit varm, känns som en annan fråga än den som en gång startade tråden...
Motorgången påverkas mer eller mindre märkbart vid hopsjunkna lyftare, jag upplever på båda bilarna en "råare" gång men det går ju ganska snabbt över och samtidigt försvinner tickandet när ventilspelet blir korrekt. Allt helt normalt.
960 problemen gäller när man gör en omstart efter kort kallstart t.ex flyttat bilen på gårdsplan. En del blir omöjliga att starta medan min frustar igång men inte på alla cylindrar. En del upplever i samband med detta att motorn knackar, det har jag aldrig gjort. Jag tror att en del som inte har motoröra blandar ihop tick, knack, ping och tjoff ibland :lol:
//Björn
Min V70 -99 10v 18000mil har på senare tid allt oftare uppvisat symptom som finns i denna tråd. Typisk situation; startar kall motor och kör till stormarknaden 3km, 5min bort. Kommer ut efter en halvtimme och motorn startar inte alls eller startar på några få cylindrar. Vid misslyckad start, dvs efter kanske 2x 45sek malande på startmotorn, väntar jag 20min och då brukar motorn hoppa igång på i alla fall några burkar.
Det nämns i tråden om "heta" diskussioner i ämnet förlorad kompression. Har sökt men bara hittat utspridda funderingar och teorier. Skulle vilja läsa på lite för att bilda mig en egen uppfattning. Någon som har namn eller länkar till de sakligaste trådarna? Tack på förhand.
av rid54
http://www.volvoclub.org.uk/faq/960_90I ... adProblems

En hel del info där. Rätt lång text och på engelska, men lite nedanför mitten finns lite om hypotesen om otäta ventiler. På vårt eget forum finns en del texter som handlar om bortspolad oljefilm. Mycket mer seriöst än så har jag inte hittat, även om det ju så att säga inte handlar om att avgöra "vem som har rätt".
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]