Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en gammal 740 som på senare tid har gett sig in i sitt årliga stadie av kärvande tomgång, och besiktning behöver ske den här veckan (annars körförbud).

Bilen tuffar på bra när motorn är kall och den bara står still, tomgången håller sig nästintill helt jämn i flera minuter men så fort man kör iväg med den eller gasar upp den lite i varv så börjar tomgången streta och den dör inom några sekunder, levnadsglädjen är helt ute ur bilden. Om man sedan försöker starta och köra bilen igen när den fortfarande är varm så dör den direkt. Om bilen får kallna ordentligt (2-3 timmar) så är man tillbaka på ruta ett.

Behöver som sagt besikta den nu i veckan, kommer besiktningsgubbarna ens att röra bilen om den dör i tomgången lagom till att dom kanske lyckats köra upp den på bromstestet? Att få ut CO-värde lär ju bli lätt omöjligt. Enda chansen jag har att bilen ska hålla tomgång genom besiktningen känns som att göra den efter att bilen stått utanför och kallnat en halv dag.

Förslag på vad som kan få bilen att bete sig så här och vad som kan göras åt det mottages tacksamt. Har planerat att riva loss gasspjäll och insugsgrenrör för rengöring och byte av packning, men i övrigt har jag torrt med idéer.
400 skrev:Förslag på vad som kan få bilen att bete sig så här och vad som kan göras åt det mottages tacksamt. Har planerat att riva loss gasspjäll och insugsgrenrör för rengöring och byte av packning, men i övrigt har jag torrt med idéer.
Det är nog en god idé att börja där, men du skulle kanske börjat tidigare :roll: Jag höll ju på i flera år innan min gick rikgigt :roll:
Jag har inte jobbat med turbo motorer eller Motronic (tror jag det är). Kan även vara K-Jetronic (mekaniskt med mätskiva), vet dock ej om det fanns på turbon. Kolla på vevhusventilationen, alla slangar och nipplar och sådant på, till och från insugningsröret. Spontant låter det som den får "tjyvluft" när den blir varm.
Besiktigar du den nu får du kanske hjälp av bilprovaren (många av dom är både hjälpsamma och duktiga) och du för ju köra en månad till.

Mvh
Lennart
Ta och besikta den för annars blir det körförbud. Sedan så får du 30 extra dagar på dig att fixa problemet. Låt bilen stå utanför hallen 2-3 timmar så kallnar den och du kan få din tomgång. Berätta för honom om tomgångsproblemet innan han börjar med bilen. Ta första tiden ,8 på morgonen så kan du komma typ 5 och låta den kallna.http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=55549
Då har jag konstaterat att min verktygssamling i lägenheten är på tok för liten för att få något vettigt uträttat..

Hittade en fantastisk liten pryl på spjällhuset som kallas för spjällhuskontakt, och vad jag hittat om den så ska den klicka när gasspjället passerar ett visst läge, det gör den inte. Den satt i vilket fall i vägen så jag med nuvarande verktyg inte kan lossa på sista muttern för att få loss spjällhuset..

I luftslangen från intercoolern fanns det "skit", såg misstänkt likt motorolja ut.. Om den hamnat där för att jag vid något tillfälle fyllt upp för mycket olja i bilen och sedan blivit återledd via turbon vet jag inte, det var ingen större mängd, kanske 4-5 droppar totalt. (men ändå tillräckligt för att jag skulle lägga märke till det). I slangen/röret mellan turbon och ICn var det däremot lugnt vad jag kunde se.

Inte orkade jag få ta loss inssugsgrenröret heller, när jag lossat på ~5 av muttrarna kom jag till en som jag inte kunde komma åt ordentligt (pga verktygsbrist) så drog åt alltihopa igen istället.

Efter ihopmontering så startar bilen igen iaf, men tomgången dör av snäppet fortare än i förrgår. Kan bero på att det är varmare ute, också..
Körde bilen till besiktningen idag, fick nedslag på yttre högre styrled och att det inte gick att ta avgasvärden iom avsaknad av tomgång. Har 30 dagar på mig att lösa problemen.

Ska väl ta och leta på lite lämpliga verktyg och se till att få loss spjällhuset så snart som möjligt. Andra idéer på var jag kan göra rent/byta ut? :)

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]