Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Som många vet trilskas tankmätaren i Volvos gamla 740/745.
Så också i brorsans 745:a från -87.
Någon som vet vad som är vad på tankmätarens tre ben (anslutningar på instrumentet)? Vad som är plus och minus ser man ju lätt då mätaren ger utslag om jag t.ex kopplar på 4,8V på de yttre benen, men vad gör det tredje "benet"? Signal så klart!... men kopplar jag in ström där och varierar spänningen så händer ingenting, inte heller gör det det med en likadan tankmätare jag har.
Hjälp!!!
av jaka
Hej!
Jo! Men jag har tagit bort mätaren och vill simulera tankmätarnålens rörelse.
Jag misstänker nämligen att det är fel på mätaren.

Först har jag testat mätaren som den sitter i bilen. Då är det 7,98V mellan den vänstra(-) och den högra(+) benet.
Mäter jag på det vänstra benet (-) och mittbenet(signal) så visar multimetern ca1,8V (ca 15-20lit i tanken). Spänningen på mittbenet varierar beroende på hur mycket soppa man har i tanken.

Vill jag då med mätaren borttagen, lagd på meckbordet simulera visarrörelsen, så måste jag dels lägga på ca 8V på de yttre benen på mätaren , dels lägga på ett variabelt motstånd mellan mittre benet och det vänstrabenet (-) på mätaren. -Eller är jag alldeles ute och cyklar?
av jaka
Hej!
Japp! Det funkar(eller rättare sagt det funkar lika illa som i bilen) mätaren rör sig lite hur som helst ,men man kan ändå se att när man varierar motståndet så följer mätaren med (åtminstone lite).

Då frågar man sig...Vad är det i mätaren som är fel? Någon av transistorena? Kondensatorerna eller IC-kretsen? Har svårt att tro att det skulle vara någon av de passiva komponenterna (motstånden).
Vad tror ni?
av jaka
Hej!
Har redan lött om alla lödpunkter..!
-Du tror alltså att det kan vara någon av kondingarna? Inte någon av trissorna?
av jaka
Hej!
Har två bränslemätare.
På den ena mätaren bytte jag två runda kondensatorer (10 resp 47 mikrofarad) och vips så funkade mätaren; åtminstone när jag med ett variabelt motstånd på 500ohm simulerar tankarmaturens reostat.

Problemet är att när vi kopplar in mätaren så funkar den inte... När vi mäter spänningen över det vänstra benet (-) och det högra benet(+) så visar multimetern bara 3,9V med motorn igång. Det borde vara ca 7,9V

Kan det ha att göra med att den vänstra stora kontakten som går in i instrumenthuset (tre kablar: brun, blåvit och röd ) bara ger 7,3V mellan brun och röd och konstigt ...brun är plus???
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]