Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Diffspärr hade nog ingen. Däremot diffbroms.
Om du tittar på bakaxeln och det vänstra axelröret närmast slutväxeln så skall det sitta en märkskylt där i bästa fall om den kvar. Det gick att beställa diffbroms vid leveransen som tillval, så det är nog inte bundet till den ena eller andra modellvarianten. Diffbroms går för övrigt att köpa än i dag, men som eftermarknadsutrustning. Kolla här: http://bakaxel.se/

En diffspärr låser båda axlarna till varandra, berghårt! Det finns möjligen på entreprenadmaskiner och liknande, men knappast i en personbil. En diffbroms tillåter en viss skillnad (differans) mellan axlarna.
Rådlös skrev:Diffspärr hade nog ingen. Däremot diffbroms.
Om du tittar på bakaxeln och det vänstra axelröret närmast slutväxeln så skall det sitta en märkskylt där i bästa fall om den kvar. Det gick att beställa diffbroms vid leveransen som tillval, så det är nog inte bundet till den ena eller andra modellvarianten. Diffbroms går för övrigt att köpa än i dag, men som eftermarknadsutrustning. Kolla här: http://bakaxel.se/

En diffspärr låser båda axlarna till varandra, berghårt! Det finns möjligen på entreprenadmaskiner och liknande, men knappast i en personbil. En diffbroms tillåter en viss skillnad (differans) mellan axlarna.
OK - tack för svar och jag borde kommit ihåg skillnaden diffspärr / diffbroms efter året i lumpen! ;-)
Användarvisningsbild
av erikn
Min har slungdiff, och det är inte en diffbroms. Den låser fast dem vid varandra upp till 40 km/h. Dock upptäckte jag att den inte släpper om det är belastning på, skulle du köra en kurva hela tiden så släpper den inte, oberonde av hastighet. Eller om man gör som jag, fick punktering och fick tag på ett nytt hjul som var lite större i omkrets. Då släpper den inte heller.

De som har slungdiff har samma olja som i vanliga diffar, de som har diffbroms ska ha en annorlunda olja.

Och det var nog tillval, så jag tror inte att de finns på någon speciell modell.
av osla
erikn skrev:Min har slungdiff, och det är inte en diffbroms. Den låser fast dem vid varandra upp till 40 km/h. Dock upptäckte jag att den inte släpper om det är belastning på, skulle du köra en kurva hela tiden så släpper den inte, oberonde av hastighet. Eller om man gör som jag, fick punktering och fick tag på ett nytt hjul som var lite större i omkrets. Då släpper den inte heller.

De som har slungdiff har samma olja som i vanliga diffar, de som har diffbroms ska ha en annorlunda olja.

Och det var nog tillval, så jag tror inte att de finns på någon speciell modell.
så gjorde även kompisen 740 med slungdiff. gick att få den att låsa i högra hastigheter om det var belastning på den
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGCs[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]