Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av makkans79
Nu är jag nära att ge upp.

Bilen tvärdog för ett tag sedan. Bilen saknar felkodskoppling så man kan inte kontrollera via dator.

Detta är bytt/kontrollerat

Stift, Tändkablar, Fördelare, Hallgivare, Tändmodul, Tändrelä (som sitter på kylvätskebehållaren), Har kontrollerat att kammremmen inte har kuggat samt även lossat remhjulet och kontrollerat krysskilen. Motorn får bensin så bränslepump/relä fungerar.

Har rengjort alla kabelsocklar jag hittat.

Nöter man länge kan bilen starta, men baktänder och går som en påse hästskit. Varvräknaren hoppar mellan 0-6000 rpm. Släpper man gasen stannar den. Ibland när man kör startmotorn vill den hugga fast som om den baktänder.

Jag har rådfrågat de flesta Volvo experter jag känner men har bytt allt som dom trott.
Nu är som sagt bilen jävligt nära skroten.

Har någon varit med om liknande symptom så är jag oerhört tacksam för tips.
av roh66
Hej makkans79!

"Sicnarf" har säkert bättre koll än jag,men tänker endå komma med ett tips innan du byter tändboxen.
Ser att du har kollat krysskilen på remhjulet men har du kollat rörpinnen/slagstiftet på kamdrevet?

Mvh.R.
Tack för tipsen.

Sicnarf <<-- Var hittar jag tändboxen? Kan den möjligvis passa från en 740 -91 eftersom jag har en stående jag kan byta från.

Roh66 <<-- Det har jag givetvis inte tänkt på. Känns som kammen skulle stå fel så det kan mycket väl vara så.

Bara att ta på sig mekarrocken och bege sig till garaget igen.
Användarvisningsbild
av päpplet
Baktänder den och har sig står ju tändningen helt åt hvete fel. Tändboxen är inte lika då E-motorn har en tändbox med vakuumanslutning.
av sicnarf
Tändboxen tror jag finns ovanför pedalstället vid torpedväggen.
Riv bort plast skyddet runt om där så hittar du det.
Köp en likadan med samma nummer på skroten.
De skrotdelarna du har bytt till,vet du att de fungerar?
För jag misstänker tändmodulen först och främst.
Testa med en annan först,från en kompis kanske.
av makkans79
Sicnarf <<-- Tändmodul köpte jag ny, dock har den ett stift mer än original, men jag har även provat en tändmodul från fungerande bil med samma stift med samma resultat. Alla delar jag bytt testat kommer från fungerande bilar.
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGCs[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]