- lör 09 nov 2013, 13:32
Hej!
Vi har konstaterat att vi får 12v fram till bränslerelät och även fram till bakre pumpen. -Konstigt då vi fick bara 7,9 V häromdagen...?
Nu till tankmätaren! Den uppför sig lite som den vill, men vi har kollat att reostaten funkar (ger mellan 40-300ohm ungefär och att när man för tankarmaturens arm fram och tillbaka så varierar motståndet som det ska. Trots det funkar inte tankmätaren!!
Jag prövade tankmätaren genom att lägga på 4,8V (hade en 2100mAh acc på 4,8V, är gammal modellflygare) på de yttre stiften och då slår tankmätaren lite hur som helst. Då misstänker man ju att något är fel i själva mätaren så Jag lödde om samtliga lödningar på tankmätaren och en av lödningarna till en kondensator var lite dålig och när jag sedan kopplar på 4,8V så står mätarnålen helt still och vrider jag trimpotentiometern lite så rör sig nålen lite. Trodde därför att mätaren var bara så jag gav den till brorsan och han monterade den men kunde ara konstatera att mätaren monterad i bilen uppträdde son förut, dvs ställde sig lite hur som helst.
Vi har kollat den blå kretskortsfolien och kan inte hitta något fel på den.
Farthållaren la av i våras! -Kan det finnas något samband med tankmätarfelet?? Även när det gäller farthållaren har vi kollat allting: kontakter vid pedaler osv.
Finns det någon som verkligen har fixat en trasig tankmätare? Massor av undringar: Bara reostaten skulle man behöva köpa, men sånt säljer väl inte Volvo löst?! Ny tankarmatur kostar lite för mycket (2500kr). Men det borde väl gå att få tag på bara ny reostat hos någon tillverkare?