Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bullbone
metalHJ skrev:Vad fick du pynta för tomgångsmotor?
Har inte pröjsat verkstan än, men den var begagnad...

Problemet med svartrök, pendlande tomgång å felkoder återuppstod idag... :cry:
Inte nog med det så har min pärla Fårrden brunnit lite grann... Men som tur är så fick jag en Audi 100 av morsan i somras så vi har åtminstone en helt fungerande (avgasröret av) bil... :-DD
av metalHJ
Nu får du ventilera lite mera Bullbone, Fårrden brunnit? Vad har då inträffat?

Jag börjar bli lite fundersam över din 960, rada upp en konkret lista över all felsökning och saker du bytat sen du upptäckte felet så måste detta kunna gå att reda ut!

Till sist kanske det är dags att börja mecka lite själv också :lol: Av alla dina verkstadsbesök på en gammal bil, måste kosta dig mycket pengar du aldrig någonsin får se igen. Du har ju forumet som backup om du kör fast någonstans :-)-)
Användarvisningsbild
av bullbone
Ang Fårrden så är det troligtvis kabelbrand någonstans... Har varken hunnit eller orkat kolla än.

Ang 960:n så kan nog en del av problemen ha berott på "feltemas" universallambda vi bytte den gamla mot. Eller dåligt kablage i övrigt till lambdan typ glapp...
Har bytt olja igen sen överfyllningen (pinsamt) och bilen rullar på som vanligt igen (än så länge).
Sen är oljetråget till växellådan nerplockad å tätad så nu är det frid å fröjd igen.
Angående att vi lämnar in bilen till verkstan är att dels är han billig å dels så har jag inte speciellt mycket tid och ork att hålla på att meka, jobbar varierande tider dvs ej 7-16 varje dag. Sen är det två andra bilar som måste fixas oxå, senast var det Audins bränsleledning jag var tvungen att delvis byta.

Tycker att pengarna vi betalat till verkstan är väl använda pengar för en familj som inte har allt för mycket verktyg å erfarenhet av förslagsvis motormek...
Men självklart uppskattar jag alla tips som jag får av er Volvovänner även fast jag är Fordfan (uttalas Fordfän :lol: ).
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
bullbone skrev:Men självklart uppskattar jag alla tips som jag får av er Volvovänner även fast jag är Fordfan (uttalas Fordfän :lol: ).
Ja, även de svagsinta behöver ju hjälp ibland.......... :lol:

Kanon att det löste sej för dej!

//David
Användarvisningsbild
av bullbone
metalHJ skrev:Nu får du ventilera lite mera Bullbone, Fårrden brunnit? Vad har då inträffat?
Det visade sig att det "bara" läckte olja från ena ventilkåpan ner på grenröret så det blev rökutveckling. Sen att bilen inte startade dagen efter berodde på att batteriet laddat ur pga någon lampa som stått på över natten... :roll:
Pinsamt värre... :oops:

Sen var det någon som skrev att värmekranen på en 960 sitter i mottorrummet... Stämmer det? Isf vart hittar man den då?

//Tony.
Användarvisningsbild
av bullbone
Nu har motorn gått finfint hela sommaren. Men förra veckan började det strula igen med ojämn tomgång, svart rök och tjuvstopp...
Dessutom var den extremt svårstartad i morse, den mullrade å bullrade vid gaspådrag å bolmade svartrök. Kan ju tillägga att den friska morgonluften fylldes av bensinstinkande avgaser...
Kan det vara dags å kolla över topplockspackningen???
Gick ju fint när jag åkte till jobbet... Väl där gjorde jag en felsökning men hittade inga felkoder.
För "skojs" skull tröck jag till luftmassamätaren inåt mot motorn å då la den av igen... Startade den igen och upprepade momentet med luftmassamätaren men då la inte motorn av... Testade flera gånger ifall det skulle vara så att den snor åt sig lite tjuvluft eller så...
av rydca01
bullbone skrev:Nu har motorn gått finfint hela sommaren. Men förra veckan började det strula igen med ojämn tomgång, svart rök och tjuvstopp...
Dessutom var den extremt svårstartad i morse, den mullrade å bullrade vid gaspådrag å bolmade svartrök. Kan ju tillägga att den friska morgonluften fylldes av bensinstinkande avgaser...
Kan det vara dags å kolla över topplockspackningen???
Gick ju fint när jag åkte till jobbet... Väl där gjorde jag en felsökning men hittade inga felkoder...
Hittade du möjligtvis felet? Lider av ungefär samma symptom.
//Calle
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGCs[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]