- fre 01 nov 2013, 08:12
Därimot så är gamle turbon (B230ET) Optimerad för blyad bensin för att få ut så mycket klös som möjligt men dagens blyfri borde väl tillhanda hålla samma krut? :twisted: :mrgreen:
rid54 skrev:Blyet har ju även en smörjande effekt på bensinen och med tanke på att dagens bensin är så torr så hade jag övervägt att köra nån tank blyat emellanåt :roll: Men för en volvo tror jag nog att det kvittarKompe skrev:Tyckte jag hörde nått om ett högre energi innehåll om man körde blyat? :roll:Enl wikipedia så söderdelades tetraetylbly-tillsatsen i bly och "brännbara etylradikaler". Frågan är ju då om dessa etylradikaler är mer energirika än motsvarande mängd bensin, annars blir det ingen vinst. Tillsatsen gjordes för att minska knackningsrisken. Eländet med att ha bly överallt i atmosfären är skönt att vara av med.
Därimot så är gamle turbon (B230ET) Optimerad för blyad bensin för att få ut så mycket klös som möjligt men dagens blyfri borde väl tillhanda hålla samma krut? :twisted: :mrgreen:Volvo V50 D2 -12 Min första "moderna Volvo"
Tidigare referenser:
Volvo 244 GL Grönmet -82 Urstark uppför
Volvo 744 GLT 16V -90 :D :twisted: (Japansk Diplomatvagn)
Volvo 855 GL 10V -94 Snikutrustad
Volvo 964'a E 3.0 -94 Skapligt fullutr. Nyskick!
Gasen i botten och humöret i toppen! :D
/Kompe
Tidigare referenser:
Volvo 244 GL Grönmet -82 Urstark uppför
Volvo 744 GLT 16V -90 :D :twisted: (Japansk Diplomatvagn)
Volvo 855 GL 10V -94 Snikutrustad
Volvo 964'a E 3.0 -94 Skapligt fullutr. Nyskick!
Gasen i botten och humöret i toppen! :D
/Kompe
- By Wakki