Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gr3ken
Hej allihopa det glädjer att jag fick komma in hit idag! Och lätta mitt hjärta ..
Köpte en fin liten pärla med massa problem!
1. efter att jag bytt skivor och klossar fram vid inbromsning kommer ett oljud! Som komprimerad luft !
2. läckage på lådan vill verkligen byta kopplingskit (kostnader) vet inget om sådant kan verkligen bli dyrt!
3. Det är ett läckage i nedersta positionen höger om servo pumpen eller under ??

Mina stora frågetecken snälla hjälp har jätte stora problem !! vet inte vad jag ska ta mig till ! :-O) :-O)
av Gr3ken
?:-/ Ursäkta min dåliga svenska!!
Men som sagt jag är jätte orolig !!
av Arne
1. Det är ljud från bromsservon, fungerar bromsarna så är det inget att bry sig om.
2. Är det bak motorn mot sprängkåpan det läcker så kan det vara bakre vevaxeltätningen som läcker, rengör vevhusventilationen och kolla om det fortfarande läcker. Om det fortsätter att läcka så måste du plocka ner växellåda och svänghjul för att byta denna tätning. Mycket jobb och rätt dyrt, man bör även byta koppling i samma veva om bilen passerat 20000 mil. Det är arbetskostnaden som är dyr, delarna är inte så dyra, kanske du klarar det själv om du är van att skruva.
3. Lokalisera läckan om det är i en slang/slanganslutning, om det är styrväxeln så köp en "ny" på skroten, tänk på att det finns 2 fabrikat så du måste ta reda på vilken som sitter på din bil.
Lycka till.
av NilsO
3: Om du menar att det läcker servovätska så kan det läcka vid slanganslutningen på sugsidan på servopumpen. Har man tur räcker det att dra åt slangklämman.
av Gr3ken
Hej allihopa. Fan va glad jag blev när jag fick svar från er ! Bad en vän kolla lite mer kunnigare ön mig.. han sade att det läcker från tråget.. delar kan tråget läcka vid vevaxeln? är lite oroligt att det är annat ...men men billigaste bra delarna !? som packningar . och så där sen frågan är om jag byter kopplingssats ska jag byta Trans olja!?
av NilsO
Du har inte skrivit vilken årsmodell och vilken motor det är, men på sista årsmodellerna av 940 slarvade man vid ytbehandlingen av trågen, och därför rostar de sönder. Så då får man helt enkelt byta tråg till ett från en tidigare årsmodell från skroten.

Men rödblocksmotorerna läcker alltid lite olja här och där, och det brukar vara omöjligt att se varifrån utan att först göra rent ordentligt – oljan liksom sprids ut över hela motorn. Så försök hitta precis var de värsta läckorna är innan du lägger pengar på reparationer. Om det är turbo läcker det t.ex. gärna där oljereturröret från turbon går in i motorblocket, och att byta den tätningen är väldigt enkelt jämfört med att byta tråget eller bakre vevaxeltätningen.

Byter man koppling tar man ju oftast ner växellådan, och i samband med det byter man växellådsolja på någon minut.
av Gr3ken
VOLVO 744-883 GL/SE-PKT B230F REGINA
Ja oki då vet jag !!
Tror faktiskt det är tråget !
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGCs[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]