Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Daaaniel
Hej! Behöver lite hjälp när det gäller min 945: Kopplingen har krånglat sista tiden, ibland funkar det finfint och ibland är det bara ett j*vla liv i kopplingen, hugger o har sig. Rev därför ner lådan igår och tog en kik på kopplingsdetaljerna, det första jag hittade var "stålpinnen" eller sprinten rättare sagt, som håller fast kopplingsgaffel vid kulan, hade lossnat och låg lös inuti, kan allt krångel ha berott på det? Allt annat ser bra ut vad jag kan se, och nu ska jag bara byta urtrampningslager när jag ändå har lådan nere. Men frågan är nu, hur ska denna sprinten sitta? Vill ju gärna få till det rätt på en gång så jag slipper ta ner lådan igen o göra om allting =)

Så som sagt, någon som kan beskriva hur denna ska sitta? =) Mvh Daniel
Skicket på självaste kopplingen är svår att bedöma utan att ta av tryckplattan och kolla på lamellen, men ett skrikande ljus som du beskriver brukar komma från ett dåligt utr-lager. fjädern du pratar om ska sitta med den smala änden i det lilla hålet som är längst ut på gaffeln sedan ska pinnarna i andra ända i det avlånga hålet. dedan är det bara att trycka den på plats så klickar den i.

Hittade denna bilden man ser inte så bra men hoppas du förstår.
http://images3.bilddagboken.se/37/_u5/_ ... 669317.jpg
av Daaaniel
Tack för snabbt svar :D På bilden som du visade ser det ut som att det är två sprintar? Jag har bara en.. Blir lite fundersam på ifall min sprint är skadad/böjd eftersom den lossnat och sedan legat löst där inuti. Ena änden har en liten "krok" och andra änden är mer rak och längre, lite svårt att beskriva.
av Daaaniel
Är gaffel på bilden från en bil med wire förresten? För min gaffel ser annorlunda ut.. Kan tillägga att min bil är en 945:a -92 italienimport med b200f (tror jag att den heter) och en 5vxl låda :)
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Så här sitter det monterat på min 940 -91 Belgienimport, m47-låda (hydraulisk koppling).
Kultappen sitter egentligen gängad i växellådan, den behöver man inte ta bort, jag gjorde det bara för att visa hur det såg ut. Alltså på min bil sitter bara en kultapp och sedan sitter den där fjädern i kopplingsarmen som bara trycks på kulan.
Jag har för mig att det ser lite annorlunda ut från års. 93.
Bild
Daaaniel skrev:Är gaffel på bilden från en bil med wire förresten? För min gaffel ser annorlunda ut.. Kan tillägga att min bil är en 945:a -92 italienimport med b200f (tror jag att den heter) och en 5vxl låda :)
Ja det är wire på bilden. Antagligen är din sönder så du får fixa en ny.
av Daaaniel
Okej jag tror att jag vet vad problemet är nu, min sprint har förmodligen gått av för jag har bara "ena halvan" och jag får det inte till att stämma så förmodligen har den gått av och därför lossnat. Så imorn blir det till att skaffa en ny sprint och montera ihop det igen :) stort tack för hjälpen :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Daaaniel skrev:Kopplingen har krånglat sista tiden, ibland funkar det finfint och ibland är det bara ett j*vla liv i kopplingen, hugger o har sig.
Att kopplingen "hugger" har inget med kopplingsgaffeln att göra. Fjädern (som är av) är egentligen "bara" till för att hålla gaffeln på plats vid montering. När du ändå har "plockat ner" växellådan, tycker jag nog du ska "kosta på dig" att åtminstone "titta" ordentligt på kopplingen. Att det hugger kan bero på olja på lamellen. Brukar kunna leta sig dit från bakre vevaxeltätningen, som du kan passa på att byta när ändå kopplingen är borta. "Syna" även svänghjulet efter "härdknutor" (blåaktiga fläckar) som blir till vid "hög belastning" (mycket slirande).

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGCs[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]