Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av abel1
Håller på o ska byta handbromsbackar på min 940 -92. Men på vänster sida bak så har själva mekanismen som klämmer ut backarna rostat ihop. Skulle behöva koppla loss vajern där för o kunna få loss mekanismen o slipa o smörja den. Kommer inte åt nu.

Mvh Anders
av NilsO
Hej, om du kopplar loss vajern på högersidan, och släpper så mycket det går på justeringen vid spaken inne i bilen, så bör det gå att dra ut expandern en bit så att du kan arbeta med den lite enklare. Men för att ta loss den från vajern måste du kunna "veckla ut" den. Det brukar gå med rostlösare och lite envishet.

Behöver du verkligen mer arbetsmån än du får efter ovanstående kan du ta loss vid fästet på bakaxeln. Men det är ganska bökigt.

Enda alternativet är annars att byta vajern (den går ända fram till spaken) och expandern, men det är ganska jobbigt och ska inte behövas.
av abel1
Tack för hjälpen! De funkade fint när man lossat vajern på höger sida och släppt på sträckningen. Men såg åxå på andra sidan att den satt upponer. Men funktionen blir väll samma för på den sidan har de inte krånglat. Men kanske bäst o vända den lika med pil upp.

Mvh Anders
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGCs[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]