Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en Volvo 745 -90 Manuell låda med overdrive.
Nu när de blev minusgrader ute så hoppar inte overdrive växeln i längre.

De hörs att de slår i reläet när jag trycker på knappen samt att lampan tänds på instrumentpanelen, men växeln hoppar inte i.

Kan de vara att de är för lite olja i växellådan? Jag ser ju att denna inte har som på automaterna där de finns en gul sticka som man kan kolla nivån i lådan med.

Jag är lite osäker hur man ska göra med denna, de är första gången jag har en med overdrive låda. När jag sökte runt i gamla trådar såg jag att de måste vara en annan olja man måste ha till dessa lådor med, annars sabbar man dom?
]Jag hade samma problem. Se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ve+problem . Ja tror den "fick stryk" av för lite och för gammal olja. Bytte olja och "hade nere" sil och filter för rengöring, men det hjälpte inte. Fungerade sporadiskt någon gång. Jag fick byta lådan.
Börja med att kolla oljan. Det sitter 2st pluggar (13mm ringnyckel, eller ennu hellre 13mm sexkant hylsa och spärrnyckel) på vänster sida på växellådan (kan sitta rejält hårt), den undre för avtappning och den övre för påfyllning och nivåkontroll. Förväxla dom inte, den undre har en magnet ipressad. Bilen måste stå plant när du kollar nivån (brygga). Skruva bort den övre pluggen och stick in lillfingren. Det ska vara olja ända upp. Lådan rymmer 1,6l (om jag inte minns fel) ATF olja typ G.

Mvh
Lennart
av umekille
det sitter en kontakt på övre sidan till höger som kan fela
den gör att då du lägger i och ur 4-an sluts/bryts strömkretsen.
det sitter flatstift på strömkabeln som kan ärga...kolla även
kabeln till solenoiden.
vovven skrev:De hörs att de slår i reläet när jag trycker på knappen samt att lampan tänds på instrumentpanelen, men växeln hoppar inte i.
Detta tyder på att det "elektriska" fungerar, så felet är i lådan. Kan i.f.s vara solenoiden som "drar" utan att kolven "följer med". men övrigt elektriskt fungerar ju.

Mvh
Lennart
Har märkt att när jag kört ibland så har jag kunnat kört en halv mil på 4an och sen har den hoppat i. men sen kan den helt plötsligt hoppa ur igen. 5 lampan lyser dock hela tiden på panelen.

Va under bilen idag och kollade på det hela. Skulle dra ur pluggen men den satt så jävla hårt så att den blev rund dragen. Hittade dock att kablarna till solenoiden satt glappt, kabel skorna var så glappa så den blev nog inte så bra kontakt, klämde åt dem så de sitter riktigt hårt fast. Efter de har de funkat att få i 5an. Ska kolla nu om de funkar när jag kör med den lite längre, hoppas på att den kanske bara va de med kablarna som var problemet.
vovven skrev:Har märkt att när jag kört ibland så har jag kunnat kört en halv mil på 4an och sen har den hoppat i. men sen kan den helt plötsligt hoppa ur igen. 5 lampan lyser dock hela tiden på panelen.

Va under bilen idag och kollade på det hela. Skulle dra ur pluggen men den satt så jävla hårt så att den blev rund dragen. Hittade dock att kablarna till solenoiden satt glappt, kabel skorna var så glappa så den blev nog inte så bra kontakt, klämde åt dem så de sitter riktigt hårt fast. Efter de har de funkat att få i 5an. Ska kolla nu om de funkar när jag kör med den lite längre, hoppas på att den kanske bara va de med kablarna som var problemet.
Hade samma problem som du för några veckor sedan. Hoppade ur och slutade funka, för att senare hoppa i när den kände för det.
I mitt fall var det jordkabeln från solenoiden till lådan som var glapp i kabelskon. klämde till den och satte tillbaka den och det har funkat kalas sedan dess.
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGCs[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]