Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av cy_berg
Hm...intressant det där med rost.

Anledningen till att jag frågade om automatlådan är att jag såg en handlare i närheten som har en 93'a med automat som ska ha gått 19000mil. Vill inte köpa på mig en bil som sedan är svår att bli av med när man ska sälja den, eller med en automatlåda som är känt dålig eller så...men Volvo har väl inte tillverkat något dåligt ;-) ? Skämt åsido, jag sticker och kollar på den och någon till idag så får vi se.

Försäkringen var en del billigare på Volvon i alla fall, alltid nåt :-)
av cy_berg
Hej igen!
NU är jag tillbaka efter en provkörning av 945'an, och jag kan bara säga en sak: Ni som nånsin funderat på att köpa en bil från Autocenter Syd i Ystad kan direkt tänka om. Ett riktigt skitställe, och framförallt skitbilar. Det mesta på bilens inredning var sönder, skinnet sönderslitet, rost, etc. etc. Provkörde, och lådan växlade inte som den skulle (tyckte jag i alla fall) plus att gasen var hård som tusan, har aldrig varit med om på nån annan bil, men det kanske är för att det är en automatare? Nåväl, handlaren hävdade att den gått 20.000 mil men den var SÅÅÅ sliten. Tråkigt, men imorgon ska jag prova en annan, så vi får se hur det går! SOm sagt, diverse tips mottages tacksamt :-)
Användarvisningsbild
av olafixar
Gabber skrev:Mercedes har nog bilvärldens sämsta rostskydd. I alla fall dom lite nyare.
Men fan jag har oxå hört det...nyare Mercedes (-96 till -99) ROSTAR som fan !!!!!!! hur kan det vara möjligt :roll: :roll: :roll:
Användarvisningsbild
av olafixar
cy_berg skrev:Hej igen!
NU är jag tillbaka efter en provkörning av 945'an, och jag kan bara säga en sak: Ni som nånsin funderat på att köpa en bil från Autocenter Syd i Ystad kan direkt tänka om. Ett riktigt skitställe, och framförallt skitbilar. Det mesta på bilens inredning var sönder, skinnet sönderslitet, rost, etc. etc. Provkörde, och lådan växlade inte som den skulle (tyckte jag i alla fall) plus att gasen var hård som tusan, har aldrig varit med om på nån annan bil, men det kanske är för att det är en automatare? Nåväl, handlaren hävdade att den gått 20.000 mil men den var SÅÅÅ sliten. Tråkigt, men imorgon ska jag prova en annan, så vi får se hur det går! SOm sagt, diverse tips mottages tacksamt :-)
Här har du en fin 945:a http://www.medelhult.nu/valdbil.asp?ID=566

Har några bekanta som gjort affärer med dom...medelhultan var iof liiiite billigare för något år sedan...men dom bilar han har inne brukar vara i toppskick!!!!

Skulle fan byta Volvoland mot den bilen :lol:
av Gabber
Webbmaster skrev:
Gabber skrev:Mercedes har nog bilvärldens sämsta rostskydd. I alla fall dom lite nyare.
Men fan jag har oxå hört det...nyare Mercedes (-96 till -99) ROSTAR som fan !!!!!!! hur kan det vara möjligt :roll: :roll: :roll:
Tunn lack är nog en bov i dramat. Vi brukar få in taximercor på jobbet och det brukar räcka med ett stenskott i fronten för att det ska bli en rostblemma. Merca är ju inte sån statusbil som den försöker vara.
av cy_berg
Vas säger ni här på forumet om en 855'a? Finns ju många begagnade...har dock hört/läst en del sämre saker om dom i stil med dyra reservdelar, inte lika bra kvalitet som t.ex. 940, skrammlig/gnisslig på ojämna vägar (min kollegas 855R är definitivt det...vad säger ni, är det ett vettigt alternativ? Har sett en del omkring årsmodell -95 för omkring 50.000:- så de ligger ju rätt i pris...
av Per
Har aldrig ägt en 945:a men väl en 745 turbo för en massa år sen,åker nu 960 -91 och har även en gammal MB 300TE -88.
Kan nog rekomendera både Volvo och MB...är nog mer en smaksak vilken man väljer...eller hur fint ex man får tag på.
Men du måste jämföra 4:a mot 4:a...och 6:a mot 6:a...en 945:a har ingen chans mot en MB med 6:a vad gäller komfort...likväl som en MB med 4:a inte har så mycket att hämta mot en 960/965.
Rosten har nyare MB haft problem med...likväl som Volvo aldrig lärt sej att tillverka beständiga bakluckor.
En RIKTIG rostburk är BMW e39...bakluckor och bakflyglar har bytts som goodwill på löpande band...fast den debatten har man inte hört så mycket om...fast BMW importören är väl smartare än MB importören.
Vill du åka tyst och bekvämt välj Volvo 965 eller MB 280/300/320...vill du ha ett billigt och bekymmersfritt åkande välj en 945....är nog bättre val än MB med 4:a...för en MB SKA ha 6:a...då är det en riktigt trevlig bil.
Fast jag är nog ganska partisk eftersom jag tycker att en riktig bil ska ha minst 6 cylindrar.
av Nicke
För ett tag sen så ägde jag en Mercedes E240T-00.(svensksåld)
Dom stora rost problemen satt i dörrkarmarna och runt lås på bakluckan. Vad jag hört så var det en robot i fabriken som vikt en plåt fel vilket resulterade rost 1-1,5 år senare.(30 års rostskydds garanti???)
Efter en del kämpande med "Mercedes sverige" så tog dom det på Goodwill.Det hela slutade 6 mån senare med att hela bilen fick lackeras om på grund av skiftande färgnyanser.Man undrar vad det kostade??
Man kan ju helt klart säga att den inte är BILLIG att äga och kvaliten är helt kass.Vibrationer som ej kunde lokaliseras (vanligt fel på denna modell), kostade mig 5000kr för ingeting.Kupefläkten pajade, Mercedes ville ha ca 10.000 för utbytte/reparation, lyckades hitta delar billigare på skroten.Pixelfel på displayer för klocka och Tempmätare=7000kr (vanligt fel på denna modell), fick bytta ut hela kombiinstrumentet för att få desa att fungera. Bensinförbrukningen ca 1,2-1,3l på landsväg. Försäkring är ingevidare för en nybliven MB ägare.Om nån frågar mig om Mercedes idag så tar jag ett djupt andetag och säger: Aldrig Mer!
Går man in på "Mercedes scandinavien's" forum så kan man läsa hur jäv...a mkt problem dom har med dom nyare bilarna.Ett vanligt svar är:"Det är ett vanligt fel på denna modell". Prestige och kvalite har dom tappat helt.
Idag är jag ägare till en V70 2,4t och en 945 turbo och är kanon nöjd.
av Pedda
Har två 945 som skall säljas om intresse finns 95/97 obs är inte bilförsäljare
av Bearcat
Jag har haft många gamla W124 mersor och de har aldrig krånglat. Däremot den sista som var en 300TE -92 drog sanslöst mycket soppa. 1,5 l/milen var inget ovanligt. Jämförelsevis drar vår 960 3.0 -91 cirka 1,15 och "finbilen" BMW 750 (tolvan...) runt 1,3 så det är inte körningen som är fel...

Jag skulle köpt en 945:a om du kan tåla lite traktorkänsla men få god totalekonomi. Försäkringarna brukar ju vara lite dyrare på MB oxå...

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]