Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kompe
Vet inte varför men av någon anledning satte volvo den justeringsmekanismen på 850. :-DD
Buslätt att få bra handbroms när man kan justera varje hjul för sig :twisted:

Skruvat såg jag sålde såna satser men nu när jag kollade hittade jag så klart inte, hade sparat som favorit men dom hade sluta sälja varan :evil: AD-bildelar säljer dock fortfarande :D En sats med 2 st kostar 245:- Vilket jag kan anse att det är värt när nya org backar kostar en bit över 300:- för då kan man justera upp eventuellt gap så att man får grym handbroms bak utan att spaken når maxläge :mrgreen: 8)
av triumph00
Kompe - tackar för tipset och AD bildelar. Dessa skall jag beställa i morgon

Skall prova lennarte tips pga att på ett annat bilfabrikat har jag inställningsskruv och där fungerar handbromsen perfekt. Jag köper ditt resonemang med justringen

Arne - Aha - Biltemas belägg har lite taskig passform, det visste jag inte - de trådarna har jag missat.
Men på en annan bil jag hade en gång, där blev det Biltemas backar och med den bilens justeringen, som lennarte tipsar om, så fungerade dessa minst 8 år, sedan såldes bilen
av triumph00
Nu är spännarna monterade - nu fungerar handbromsen perfekt (med befintliga Biltema bromsbackar).
Många tack för tipsen att det fanns spännare att montera

Vajerjusteringen är i sitt "minst spända" läge
Vilket gör att handbromsrörelsen inne i bromsbackarna rör sig, fram och åter, precis som det är tänkt

Har man inte denna spännarskruv, så spänner man ju bara vajern mer och mer. Vilket resulterar att spännaranordningen i bromsbackarna rör sig mindre och mindre, vilket gör att den lättare kärvar eller rostar fast
Backljus

Hej någon som har en snygg lösning p&ar[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]