Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej. Det är såhär när jag skulle köra hem idag så gick den felfritt ett tag. Sen stannade jag på vägen hem för att jag skulle pissa. Då när jag skulle åka iväg så tryckte jag i kopplingen slängde i 1 an och släppte kopplingen försiktigt och skulle åka iväg. Men inget hände, det lät inget från växellådan eller kopplingen, luktade inte bränt eller nått. Då kom farsan och bogserade hem mig och då började han pumpa på kopplingen ett antal gånger det var inget som gick i läge eller nått, men då la han i växeln och försökte rulla den fram, då funkade kopplingen efter några pumpningar på kopplingen, det är ju som att kopplingen satt fast? :S. Men varför vet jag inte och det kan inte vara bra! så jag vill gärna fråga här efter hjälp som kan göra så att det inte händer vid fler tillfällen eller när jag säljer bilen. Kanske att jag måste smörja något? Jag vet helt ärligt inte vad som hade hänt.

Volvo 745 B230F 1991.
av rid54
Har denna bil hydraulisk manöver av kopplingen (dvs inte vajer, men en huvud- och en slavcylinder)? I så fall kan det ju vara att någondera av cylindrarna kärvar, att rör/slang emellan har blivit delvis blockerade (smuts e.d.). Om det är vajermanöver kan ju vajern var slut och typ kärva. Börja med att fastställa om kopplingsgaffeln rör sig när pedalen manövreras.
rid54 skrev:Har denna bil hydraulisk manöver av kopplingen (dvs inte vajer, men en huvud- och en slavcylinder)? I så fall kan det ju vara att någondera av cylindrarna kärvar, att rör/slang emellan har blivit delvis blockerade (smuts e.d.). Om det är vajermanöver kan ju vajern var slut och typ kärva. Börja med att fastställa om kopplingsgaffeln rör sig när pedalen manövreras.
Hej och tack för svar. Det är en hydraulisk manöver av kopplingen. När jag trycker ner pedalen så åker den där kopplings kolven in (eller ut? ) :) men den rör sig iallafall, och kopplingen funkar nu, men jag vill ändå veta vad felet kan vara. Kan du beskriva lite mer specifikt hur jag kan kolla om det är huvud eller slavcylindern? Och är det lätt fixat eller krävs det en mekaniker?
av rid54
Hm... Om kopplingsgaffeln (från slavcylindern på motorblock/växellåda) rör sig ordentligt, så påverkar den urtrampningslagret och då kopplar bilen ur (vid nertryckt pedal, förstås...). Det man måste kolla är ju om pedalen känns "som vanligt" när det funkar och känns annorlunda när det strular.

För att kolla ordentligt bör man vara två. En som manövrerar pedalen och en som kollar slavcylindern. Utan att veta exakt så skulle jag tro att slavcylinderns tryckstång bör röra sig ett par cm eller så och att gaffeln ska följa med hela vägen. Pedalen ska kännas OK under manövern (alltså normalt motstånd). Om tryckstång och gaffel inte går tillbaka när pedalen släpps finns ett problem. Det kan antingen vara i själva kopplingen (solfjäder trasig/utmattad) eller i någon cylinder (kolv kärvar/fastnar). OM kopplingsgaffeln fastnar kan man lossa luftningsnippeln på slavcylindern. Om det då sprutar vätska och gaffeln/tryckstången går tillbaka, så är det fel i huvudcylindern. Om inget händer är det slavcylindern som strular.

Ovanstående är mycket generellt, Volvo kan ha nån specialare i systemet, men det bör kunna vara till någon liten hjälp. Huvudsaken är att man greppar systemets tänkta funktion (pedalen trycker till huvudcylinderns kolv som pressar vätska till slavcylindern, där kolven går ut och påverkar kopplingsgaffeln). Om du inte har en Haynes "gör det själv"-bok så kan den rekommenderas.
Det är fixat! KONSTIGT NOG! så var det ryckspärren till bakre lådan som hade vibrerat löst när jag hade växel i, och då vill inte spärren fungera och då driver den inte! :) Tack för hjälpen ändå! :)
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android