Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Är det här läckage från främre packboxen påp vevaxeln? Är den svår att byta? Tänkte hur som helst byta kamrem, den som sitter i har gått ung. 10 000 mil.

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Halva jobbet är gjort när du tagit bort kamremmen. Har aldrig skruvat på en turbomotor, men just denna biten ska väl inte skilja så mycket. Finns specialverktyg till att dra ut packboxen men knackar man in ena kanten så stickaer man bara in en mejsel i motsvarande sida. Bytte alla packboxarna på min 16V motor när jag bytte kamremmen. Kolla även vevhusventilationen så inte felet ligger där.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av erikn
lennarte skrev:Kolla även vevhusventilationen så inte felet ligger där.
Jag vet, har bara inte orkat. Det är ju så j_la mycket grejor som sitter i vägen. Har läst om den där vevhusventilationen många gånger, men när jag kollat i oljelocket så tycker jag inte att det märkts något speciellt. Man borde ju göra rent den, bilen har ju ändå gått 66000 mil.

I.o.m. att jag ska byta kamrem hur som helst så är ju som du skriver halva jobbet gjort. Det är bara hur den sitter där bakom, men är den bara att slå bort som du beskriver så är det ju enkelt.
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android