Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag läste instruktionsboken om att "växla rätt".
1:an till 2:an vid ca 20km/h
2:an till 3:an vid ca 35km/h
3:an till 4:an vid ca 50km/h
4:an till 5:an/överväxel vid ca 70km/h

Nuförtiden pratar man ju om att varva ur lite mer och hoppa mellan växlar. Gäller det bara modernare bilar eller har man insett på senare år att det är mer bränslesnålt?

Andra tips från boken är att inte köra motorn på tomgång utan att köra iväg direkt med lätt belastning.
Det där med att hoppa över växlar är inget nytt. Det framfördes redan av C G Hammarlund. http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl-Gunnar_Hammarlund
Han var en viktig "profil" inom svensk bilism och han visste vad han talade om, jämfört med många av dagen motorjournalister och reportrar m.fl.

Sedan är det ju så att det finns en lång rad med åtgärder. Kör inte med blyfot. Håll ett högt däcktryck. Kör inte med onödig last. Kör inte med takräcke eller skidbox. Se alltid till att bilen är välservad och vårdad. Undvik många upprepade kallstarter och korta körsträckor. Använd motorvärmare där det går. Det finns många sådana här råd som kan tyckas vara självklara, men som man inte alltid tänker på.
sicnarf skrev:Din instruktionsbok är över 20-25 år gammal. Idag lär de en att växla till 2an så fort bilen kommit i rullning. Sen kan man hoppa från 2an till 4an tex vid 50. Och 4an till 5an vid 70.
Så kör jag nu. Dock så brukar jag växla 1-2-3-4 när motorn är kall. Men då är det alltså så att det här med att hoppa över växlar inte var den allmänna läran på den tiden.
Rådlös skrev:Det där med att hoppa över växlar är inget nytt. Det framfördes redan av C G Hammarlund. http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl-Gunnar_Hammarlund
Han var en viktig "profil" inom svensk bilism och han visste vad han talade om, jämfört med många av dagen motorjournalister och reportrar m.fl.

Sedan är det ju så att det finns en lång rad med åtgärder. Kör inte med blyfot. Håll ett högt däcktryck. Kör inte med onödig last. Kör inte med takräcke eller skidbox. Se alltid till att bilen är välservad och vårdad. Undvik många upprepade kallstarter och korta körsträckor. Använd motorvärmare där det går. Det finns många sådana här råd som kan tyckas vara självklara, men som man inte alltid tänker på.
Ja det är ganska vanligt att man ser bilar med takräcken utan last på, de går ju ändå rätt fort att montera av och på...
Har ganska nyligen börjat släppa på gasen tidigare än jag gjort innan inför avfarter, rondeller och så vidare. Inte så att det stör bakomvarande trafik dock. Har kommit ner från 0,78 till 0,74 på detta.

Om jag har tid kör jag numera 100 km/h enl. gps på motorvägen. Det gör en del med tanke på att det är 120 km/h här där jag bor.
I vissa lägen tjänar du även på att frikoppla och rulla i utförsbackar. K-jet bryter inte bränsletillförseln när du motorbromsar som moderna insprut men även nyare tjänar man på det då det kostar mer att motorbromsa för att sedan tvingas gasa för att få upp farten igen
Råden beror ju lite på vad för slags bränslesystem bilen har - förgasare eller insprutning. Detta med att varva och hoppa över växlar är ju populärt som råd, men det finns ju begränsningar där också; det är inte lämpligt med en kall motor och inte med lite högre belastning (typ dra husvagn). Ottomotorer har ett visst varvtalsområde där de funkar "bäst" och i princip tror jag att om man siktar på att vara i det området när det krävs dragkraft, så sparar man bränsle. Kolla hur en automatväxlad bils motor håller sig inom ett rätt litet varvtalsområde vid en "normal" acceleration. Att slå av gasen i tid och helt enkelt tänka sig straffpoäng för bromsanvändning (utom vid tvingande fall, såklart) tvingar fram en körning med planering, som i sin tur sparar energi = bränsle.

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android