- mån 16 sep 2013, 16:34
Ja tog bort oljefällan och gjorde rent den lite så gott de gick, den såg hyfsat fräsh ut.
Tack ändå för tipset!
Nu fungerar allt som det ska ( verkar det som än så länge )
Ja böt insugspackningen och extrakollade alla vakumslangar osv medans de va borta och efter det gick den fortfarande upp i varv när tempen gick upp, då gick ja ut och tog gummihammaren och knackade runt vid spjällhuset, då hoppa den ner och la sig perfekt, har även tagit bort spjällhuset tidigare och gjort rent samt bytt spjälllägesgivaren, så detta va lite konstigt att den fungerade då. Men nu fungerar det som de ska!
Tomgången ligger som den ska även när motorn blir varm.
Hoppar den upp igen kommer ja ta den spjällhuset och göra rent de extra noga samt köpa ny spjällägesgivare.
Tack för alla som skrev och för alla snabba svar!
Och för dig som hade samma problem som mig -> Ge inte upp, de är aldrig omöjligt! Troligtvis är det spjällhuset, men kolla insugspackningen iallafall eftersom min va väldigt dålig och gammal!
Tack för mig! :)
lennarte skrev:DjJoakim skrev:Tråkigt att de är rätt krångligt att få tag på en ny packning till 16v men med lite tur har ja lyckats få tag på en ikväll, återkommer då om detta va mitt problem eller ej!Det är kanske försent att skriva detta nu.
Om du har bort insugningsröret, passa på och plocka upp oljefällan och gör rent. Kolla ifall den är hel. Det fattades en hel decimeter på min. Oljefällan är inte likadan på 16V motorn som på "dom andra", och den går inte att plocka bort med insuget monterat.
Mvh
Lennart
Ja tog bort oljefällan och gjorde rent den lite så gott de gick, den såg hyfsat fräsh ut.
Tack ändå för tipset!
Nu fungerar allt som det ska ( verkar det som än så länge )
Ja böt insugspackningen och extrakollade alla vakumslangar osv medans de va borta och efter det gick den fortfarande upp i varv när tempen gick upp, då gick ja ut och tog gummihammaren och knackade runt vid spjällhuset, då hoppa den ner och la sig perfekt, har även tagit bort spjällhuset tidigare och gjort rent samt bytt spjälllägesgivaren, så detta va lite konstigt att den fungerade då. Men nu fungerar det som de ska!
Tomgången ligger som den ska även när motorn blir varm.
Hoppar den upp igen kommer ja ta den spjällhuset och göra rent de extra noga samt köpa ny spjällägesgivare.
Tack för alla som skrev och för alla snabba svar!
Och för dig som hade samma problem som mig -> Ge inte upp, de är aldrig omöjligt! Troligtvis är det spjällhuset, men kolla insugspackningen iallafall eftersom min va väldigt dålig och gammal!
Tack för mig! :)
- By Gorsken