Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Fick svindåliga värden på allt man kan tänka sig på tomgång, på besiktningen. Han har urusel tomgång nästan ingen alls många gånger och tvärdör när man frikopplar.

Körde med raktrör förut utan katt och lambda, bilen gick bra vill jag minnas. (har varit avställd länge) Nu så häkta jag på katalysatorn igen, och jag tror jag hade av alla kablar då så lambdan sitter i stortsätt bara där, bilen hade inga problem innan när jag åkte med raktrör. Men då var inte kablarna av, kan de va något ?

Min fråga då, jag har för mig den bara mäter avgaserna ? Eller styr han även bränsle blandningen?

tack på förhand

CO: 5.9 (0.5) HC 524 (100)

C02500 5.8 (0.3) LAMBDA: 0.84 ( 0,96- 1,04)
okej!

Jag tycker det är märkligt att han gick fint som fan även utan katalysator och en lambda som bara var uppstripad i golvet. Visserligen gick alla kablar sönder när vi skulle montera på katten igen. men jag får inte rätsida på varför bilen gick som helt vanligt när lambdan hängde i de fria..visserligen var inte kablarna defekt då. Så han jobbade vell men inte inne i avgasröret..blir knäppt på det här !
Om du inte har haft "instrumenten" och katalysatorn inkopplade, kan du ju inte veta hur motorn egentligen har gått. Den kanske har vräkt ur sig kubikmetrar per sekund med "otrevliga ämnen" medan du har tyckt att den har gått bra. Även en gammal förgasarmotor kan gå bra, men den förorenar rätt bra också.

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android