Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Darkdog
Hej Gott folk
Var och besiktigade bilen idag, allt var bra utom avgasvärdena. Tänkte höra vad jag ska göra härnäst för jag börjar få ont om alternativ, tycker jag testat en hel del.
Bil:
Volvo 945 års 96
Motor B200ft
Miltal 21.700

gränsvärdet inom parentes
Protokollet lyder:

CO 0.4 (0.5)
CO2500 0,5 (0,3)
HC 095 (100)
Lambda 0,99 (0,96-1,04)
den går alltså fett vad jag kan förstå, bilen var ordentligt varmkörd innan jag rullade in på bilprovningen (120-130 km/h i ca 6mil)

olja,filter(bra olja och orginal volvo filter) byttes dagen innan besiktning, Rotor,stift,luftfilter,tändkablar (volvo orginal) har gått runt 900 mil. Lambdasonden är bytt för 1200 mil sedan (bosch orginal). Har sprutat startgas runt hela motorn för att hitta läckor men hittar inget. Kollat felkoder har 1-1-1 på båda uttagen. kollat avgassystemet, hittar inga läckor där heller. Den har legat på gränsen till godkänt som senast tre åren men har klarat sig fram tills nu. min bensinförbrukning ligger på ca 1,0 - 1,1 liter med 40% landsvägskörning 60%motorväg. Har aldrig sett någon blårök ifrån avgassystemet. Vet inte riktigt var jag ska börja med mer, önskar gärna några tips. Bilen är fräsch för övrigt så jag vill inte skrota den för ett sådant här skitfel.
Tack på förhand
\DD
av NilsO
Den går nog inte så fett att det i sig är orsaken. Lambdavärdet är ju gott och väl inom gränserna (och det brukar kunna avvika med mer än 0,01 utan att övriga värden påverkas så att de faller utanför gränserna på 940).

Det skulle kunna vara katalysatorn som är dålig. Verkstad med avgasmätare plus kunnig mekaniker kan avgöra det på några minuter. Det finns lite olika sätt att mäta på.
Hur ser vevhus ventilationen ut? Min är tät, hade ett 1½ cm tjockt lager :!:
med oljeklet i hela luftslangen till insuget. Skulle nog inte ha gått igenom årets bes :wink:
Tack för era svar, jag rengjorde vevhusventilation i samband med service för ca 900 mil sedan. Pratade med en verkstad och han var 98 procent säker på att det var katalysatorn, den ska in på fredag och bytas samt förhoppningsvis släcka 2an ifrån besiktningen. Jag skriver här hur det gick på fredag. Tack ännu en gång för eran hjälp
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]