Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AlexR
Först vill jag ursäkta om det finns en tråd om samma problem men är ny här och har lite svårt att leta info :???:

Okej, så jag har en volvo 744 -89a men en B230f, som jag har några funderingar över, för jag tycker inte att den låter och vibrerar som den ska.
Ja, så till "problemet" är att när bilen står på tomgång så skakar den ganska rejält, får hela bilen att skaka. Så jag undrar om någon känner igen sig om detta?
Även så låter det som att det knackar lite av någon cylinder och att den antänder lite sent på en cylinder så det till å från låter som att den ska lägga av, ojämn tomgång. Kanske detta som orsakar skakningarna?

Ps, skakningarna kommer förekommer med intervaller vid vanlig och höga varv vid körning.

Mvh Alex.
av rid54
Kan säkert vara många saker, men börja med att ta ur och granska tändstiften. Ser alla likadana ut? Är de i gott skick? Att byta dem kostar inte en förmögenhet. Om den fortsätter gå ojämnt kan det vara dags att kolla resten av tändsystemet (kablar, fördelare etc etc).
av AlexR
Okej, får kolla det. Tack för ett möjligt svar! :)

Fler orsaker? någon som vet ifall det är någon annan faktor som får bilen (motorn) att skaka?
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]