Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo21
Hej! Jag har fått i tillakt av min bror att byta hans generator vilket inte är alls svårt? Har bytt startmotor och generator på både 850 och v70.

Är det ungefär lika eller är det lite bökigare? Eftersom 940'ns motor är ju rakställd och det är ju inte 850 eller v70? Iallafall! Hans bil dog när dom åkte ifrån tyskland så dom fick ringa oss så vi åkte ner med ett batteri ( 15 mil more or less) Iallafall! Kan det vara så att hela generatorn är skrot eller bara kolen? Är det inte då smidigare att köpa en ifrån skroten? Iallafall! Jag kan meka men är väl kanske inte världens bästa på allt som sitter i allt. När jag bytter kolen på min gamla moped tex så tog det väl en cirka 30min att få tillbaka allt .. Jobbigt som fan när det är litet ! Kan det annars vara nått annat fel på bilen?
av olofp
Kolen borde gå att kolla utan att montera loss hela generatorn.
Här är en film där en Amerikansk kille som byter generator. Är det en 940? Jag sökte i alla fall på "Volvo 940 alternator".
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Volvo21 skrev:Är det ungefär lika eller är det lite bökigare? Eftersom 940'ns motor är ju rakställd
Du måste skoja med oss? Det kan inte bli lättare, att byta den tar ca 10 min.

Det kan bli glapp i mätrahuset och då får inte generatorn sin magnietsernings ström.
Kolen är lätt att kolla sitter med två kryss skruvar, kolla även om kontakt ytan för kolen är slitna i generatorn.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Annat tänkbart fel är kabelbrott mellan generator och mätarhus (kabeln som heter d+ eller dylikt på generatorn), men det absolut vanligaste är att kolen är slitna. Kolen sitter ihop med laddningsregulatorn och plockas bort som ovan beskrivet. Ibland sitter dessa två stjärnskruvar rejält hårt så använd rätt bits! En ny regulator kostar ynka 109 kr på biltema.

Om det i alla fall blir aktuellt med ett byte av generatorn går det inte att misslyckas, med undantag för att en del tycks glömma lossa låsskruven för själva justerskruven vid demontering.

Lycka till
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]