Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Jag vet inte varför tomgången blir så hög just vid kallstarter men K-jetronic som insprutningssystemet heter är i grund och botten helt mekaniskt och är extremt känsligt för tjuvluft.

Det går fint att spruta startgas, bromsrengöring eller liknande runt spridarna och testa om de drar tjuvluft men det är ofta mer regel än undantag att det är otätt där.
Det är rätt o-ringar som du har länkat till.

En annan sak du kan passa på att göra är att plocka bort den stora gummibälgen som sitter under insuget för innanför där sitter det en stor luftklaff (motsvarande en luftmängdmätare) som ofta är nerkläggad från vevhusventilationen.
Den skivan är den som styr vilken bränslemängd motorn får och blir den tyngre av all skit blir motorn att gå för magert.
av olofp
Nu har jag bytt o-ringarna. De smala ringarna med större diameter var stenhårda, de tjockare ringarna i bättre skick men jag bytte dem i alla fall.

Nu håller det tätt vid test med startgas. Bilen har nu mycket jämnare tomgång, den ruskar inte alls lika mycket. Får se hur kallstarten blir imorgon.
Användarvisningsbild
av päpplet
Låter precis som vanligt att de yttre är stenhårda och spricker sönder när man ska ta bort dom. Har hänt på nån bil jag skulle byta på att någon saknats helt då den troligen smulats sönder och sugits in i motorn :lol:

Jag kan då lova att den är betydligt mer lättstartad nu
av olofp
päpplet skrev:Låter precis som vanligt att de yttre är stenhårda och spricker sönder när man ska ta bort dom. Har hänt på nån bil jag skulle byta på att någon saknats helt då den troligen smulats sönder och sugits in i motorn :lol:

Jag kan då lova att den är betydligt mer lättstartad nu
Haha!

Ja, kallstarten imorse gick fint! Den sjönk i varv till drygt 900 direkt efter att den startat. Tack så mycket för hjälpen!
Användarvisningsbild
av lennarte
päpplet skrev:Låter precis som vanligt att de yttre är stenhårda och spricker sönder när man ska ta bort dom. Har hänt på nån bil jag skulle byta på att någon saknats helt då den troligen smulats sönder och sugits in i motorn :lol:
Har du möjligtvis måtten på o-ringarna? Ska byta BTR-en till helgen och tänkte "ta upp" railen och kolla "sprutet". Vi ha massor av ringar (Viton) på jobbet men jag kan ju inte "plocka lite av varje" för att få rätt.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
Rail? Då har du elektronisk insprutning alltså. Där är det väl mer sällan att o-ringarna går sönder.

Till E-motorn försökte jag också beställa nya o-ringar genom jobbet men det verkar som dom har någon egen storlek på dom där ringarna så jag köpte på motoroldies istället
Användarvisningsbild
av lennarte
päpplet skrev:Rail? Då har du elektronisk insprutning alltså. Där är det väl mer sällan att o-ringarna går sönder.
Såg inte att dena tråd handlade om K-Jetronic. Jag har ju B234F -88B. Men den är väl kanske "färdig" för "Motoroldies" den också :mrgreen:

Mvh
Lennart
av olofp
päpplet skrev:
En annan sak du kan passa på att göra är att plocka bort den stora gummibälgen som sitter under insuget för innanför där sitter det en stor luftklaff (motsvarande en luftmängdmätare) som ofta är nerkläggad från vevhusventilationen.
Den skivan är den som styr vilken bränslemängd motorn får och blir den tyngre av all skit blir motorn att gå för magert.
Idag tog jag bort gummibälgen. Skivan var lite kladdig (dock bara ett tunt lager), jag torkade försiktigt rent den på ovansidan. Räcker det så eller ska man skruva loss skivan och göra rent på undersidan också? Jag tordes inte göra det.

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]