Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LINGSTROM
Bytte turbo för ett par dagar sen och monterade även dumpventil, efter turbobytet började bilen dricka bra mkt mer bensin än tidigare.
Tidigare max 1 liter milen och nu MINST 2 liter milen.. Stiften är helt svarta.

Nåväl, körde igår, gasade på och helt plötsligt började bilen gå sjukt illa, går bra på tomgång men gasar jag på så låter det som den bara går på 3 cylindrar (bluddrar)...

Så idag har jag prövat att byta LMM, tändstiften, tändkablar, båda reläna (Vid exp.kärlet och det vid servoolja behållaren), även prövat med ett annat spridarrelä.
Även prövat att plugga vakumslangen till dumpen så den inte öppnar, ingen hjälp där heller.

Den tänder på alla 4 och får bensin, prövat att dra ur spridarkontakterna och på varje går bilen sämre när dem dras ur.
Provat att koppla bort dumpen osv.

Visar inga felkoder.
Bytte tändstiften på 4e cylindern och tändkabeln så gick bilen rent igen men efter några minuter uppstod samma fel igen..?
Stiften är pissblöta med bensin.
Kan det vara så att motortemp givaren är kass och att den bara såsar på bensin och därmed dödar gnistan?

Den poffar som fan när man gasar...
sicnarf skrev:Varför postat samma tråd 3 ggr?
Det har jag inte, kom upp nå error dom 2 första gångerna jag tryckte skicka. :S
Aja, dom andra två är borttagna.

Någon som vet vad felet kan vara på min bil? :)
Monterade en helt ny motortempgivare, nya tändstift men utan resultat.
Nu startar inte spridarna.
Får gnista och bensin till fuelrail men inget in i cylinderloppen.
Dock är gnistan dålig, kan vara stiftet jag prövade att kolla gnistan med också visserligen.

Har prövat 3 olika relän vid exp kärlet och de på andra sidan men inget hjälper.
Bilen hostar inte ens till.

Vafan?
Tips?
Problemet löst.

Detta gjordes:
BYtte motortempgivare
LMM
Nya stift
Rengjorde impulsgivaren (Trigger/Svänghjulsgivaren)
Bytte spridarrelän
Bränslepumpsrelä
KOpplade bort dumpventilen

Bytte spridarmotståndet, detta gjordes sist (Prövade dock att byta innan jag gjorde det andra men utan resultat), när motståndet byttes startade bilen direkt och går nu fint som fan igen! :)

HOppas detta hjälper ngn annan i framtiden!

Puss på er <3

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin […]

Bensinpriser v2

Nu är väl oljesläppet inte för[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc[…]