Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Freddemex
jag blir snart galen på min 740 - 88 den vill bara inte starta.
för ett tag sedan när jag var ute och körde så tvärr dog motorn precis som när man får sopptorsk.
min första tanke var bränsle relä eller soppa pumpen eftersom jag inte hörde något sus ifrån den.
byte detta men aset ville inte starta.
nu verka det som om det är något med tändningen. jag får ingen gnista.
rota,fördelalock och kabla är bytt för ca 1år sedan.
testade även att byta tändmodul med en kompis detta gjorde inte heller någon skilnad.
testade äve nbyta alla olika relä men inget hände.

sist testade jag om tändmodulen gav någon gnista ifrån kablen som går till fördelalocket. men ingen gnista.
någon som har något förslag om vad felet kan vara. hemskt tacksam för svar. Med vänlig hälsning, fredrik
av Freddemex
jag har nu suttit och läst runt lite på nätet och fundera på om det kan vara tändmodulen som är paj.
om jag fattat rätt så funkar inte tändspolen om inte tändmodulen funkar...eller har jag fel?
av Rådlös
Är det en -88a eller -88b? Om det är en -88a, kolla hallgivaren i fördelaren. Om det är en -88b, läs ut felkoder och agera därefter. Tänkbar möjlighet, vevaxelgivaren ger ingen signal.
Hallgivaren och vevaxelgivaren gör samma uppgift men sitter på olika platser, talar om för styrdatorn hur vevaxeln står på axelvarvet. Fungerar inte det så kommer varken tändgnista eller bränslepuls. Det enda som fungerar är startmotorn.
av Freddemex
tack för hjälpen men det visade sig bara tändmodulen/effekt förstärkaren som hade pajar.
antagligen en kortslutning för att en vad dem fem kablarna som går ditt hade hoppat ur i kabelskorn.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]