Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kna94
Om jag startar min 940Gl 91 utan sladd till lmm så har ja normal tomgång o då kan jag koppla in lmm utan några problem fast bilen puffar lite oavsett.
Startar jag med lmm inkopplad så ligger tomgången på ca 200, drar ut sladden o tomgången ökar. Kan tillägga att lambda verkar vara trasig ingen skillnad med eller utan den. Någon som råkat ut för liknande problem.
av Rådlös
Lambdasonden måste bli uppvärmd till 330° ungefär innan den börjar fungera. Så det kan vara det som du uppfattar som trasig.
Om man kopplar bort LMM så går bilen i ett förprogrammerat "nödläge". Den går inte som förut och inte snabbt, bara just som ett nödläge så att du skall kunna ta dig till en verkstad. Om man då ser till din beskrivning så tycks du ha ett fel på din LMM. Har du läst några felkoder?
av kna94
Fick tag på en lmm på skroten för 300kr :D bilen gick mycket bättre samt hittade en liten spricka i en slang med bytte o nu går bilen som en klocka fast lambda lampan lyser men får se va Bilprovningen säger :)
av Rådlös
Läs ut felkoder och åtgärda eventuella fel så har inte Bilprovningen något att säga. Så länge lampan lyser så har du ett fel. Stort eller litet? Bilprovningen "ger sig inte".
av NilsO
I och för sig bryr sig besiktningen inte om lampan, och man får inte nedslag på att den lyser. Men oftast hänger tänd lampa ihop med underkända avgasvärden.

Prova att läsa ut felkoder, nollställ dem och se vilka som kommer tillbaka. Om inte annat får man felkod om man kopplar ur LMM medan motorn går.
av kna94
Har testat bilentog en liten kortrunda på sisådär 30mil :) när motorn blivit riktig varm samt lambda så börja bilen hosta o bli riktigt orkeslös så fick koppla ur den. Att lambda är urkopplad kanske är orsaken till att den blir lite orkeslös seg i högre hastigheter. Ska vad Bilprovningen säger imorgon roligt o få veta antal 2 :D
av kna94
Ohh jippi lambda är trasig men avgasvärderna blev godkända fastän den var urkopplad bromsarna bak en liten fin 2 men värst av allt var spanska flaggan han satte i rutan :shock: fick gå 1km till mekonomen o skaffa en bromsslang som gick av när han pillade höger fram suck va irriterande fick fixa på plats o tro om fanskapet skulle jävlas vid fästet men fy skam den som ger sig :-)-)

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin […]

Bensinpriser v2

Nu är väl oljesläppet inte för[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc[…]