Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Har en fundering angående kupéfläkten på 940 med AC/ECC. Jag och bror har varsin volvo 940, och spjällstyrningen beteer sig lite konstigt och jag har sökt på det men hittar ingenting. Vid gaspådrag verkar dom stänga alla spjäll förutom dom mot golvet, och när man motorbromsar så öppnar dom spjällen igen. Är det standard eller har vi samma fel på våra bilar? Och om det är standard, finns det då något sätt man kan koppla bort så alla spjäll är öppna hela tiden utan och koppla bort själva manuella styrningen på dom?
Hej,

det är tyvärr ett standardfel. Det brukar vara själva vakuumklockorna/vakuummotorerna som styr spjällen som läcker, och för att komma tillrätta med problemet måste man nästan byta ut en eller ett par av dem. Men innan man ger sig på det (eller ger upp) ska man kolla backventilerna och att de två vakuumledningarna som går genom torpedväggen inte är sönderskavda.

Det finns ett antal trådar om detta på forumet.

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]