Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Cederstrom96
Tja ! 8)

har en 960 modellår 1996 med en krånglande AC. lite jobbigt nu när det är upp mot 30 grader vissa dagar här i centrala Skåne. När man från T.EX från stillastående ger full gas ut på en väg och då dör AC'n och det kommer typ ljummen och fuktig luft ur fläktsystemet. och så startar inte AC'n först man haft bilen avstängd ett tag.

Vad kan detta bero på ? är nämligen väldigt trött på att få det så varmt och ska på träff i helgen så det lär bli varmt om jag inte lyckas fixa den :-O)

Tacksam för hjälp !

MVH
Marcus
av xxargs
Om du knackar till kanten på utsidan av kompressorns remskiva med mejselskaftet eller en pinne (bara knacka till lite lätt) medans motorn går på tomgång och det slutat att kyla - och ser att navet snurrar igång igen och du får kyla igen en stund - så är det omshimsning som gäller.

om du med bladmåttet ser att spelet i glipan är över 0,8 mm på kompressorns remskivas utsida vid en stillastående motor så är det också indikation att det behöver schimsas om.

se: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p530290
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Ett sätt att kolla om magnetkopplingen fungerar som den ska är att dra en sladd från den lilla sladden på kompressorn direkt till + på batteriet. Går kompressorn igång så vet du att magnetkopplingen är ok.

Då är det något annat i systemet som inte triggar igång kompressorn. Har du gas i systemet så kan du dra den nämnda sladden in i kupén och ha en strömbrytare där. Jag gjorde så på en mindre snygg Saab 9000 istället för att fixa felet och hade det svalt.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Cederstrom96 skrev:Okej ! tack för snabba svar ! gasen är nyligen påfylld och det låter väldigt mycket som att det har med "kopplingen" o göra.
Låter väldigt mycket? Hmm... inte för att måla fan på väggen men hur är det med lagret i kompressorn? Det är inte så att det håller på att ge upp? Det ska klicka till bara när magnetkopplingen aktiverat kompressorn utan något oväsen.
av Cederstrom96
den har bara låtit mycket en gång men tror det är kopplingen som har för stort spel för den funkar inte när motorn är varm mer eller mindre. tack för hjälpen !
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]