Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nilsson65
Har en V90 1998 med manuell låda. Har fått problem med att 3ans vx hoppar ur efter några minuter. Lådan är ok i övrigt förutom att den låter lite vid friläge och det är tydligen syncringarna som låter lite enl mecken. Jag har tummen lite mitt i handen gällande bilar. Är vxlåds byte enda alternativet och hur bär man sig åt att hitta en bra låda? Finns det olika lådor och passar andra lådor? Bilen har gått 22000. Heter lådan bara M90?
av rd350
Det är lådbyte som gäller, finns inga reservdelar till lådan som heter m90. Är ganska säker på att det är bara lådan från 960 och s/v90 som passar. 940n har också m90 men tror det skiljer mot motorblocket.
av dalldall
22000 mil e ju inget! när en låda låter vid friläge brukar det vara lagren som låter antingen i huvudaxeln eller bottenstocken, sen att växlarna hoppar ur kan antingen vara slitna kulor i växelförare eller sliten kopplingskorg till synkringen. går det verkligen inte o köpa delar till lådan???? e du händig så delar du lådan o bytar det som e dåligt annars hitta en annan låda.
av Nilsson65
Jag är händig men absolut inte gällande bilar.. Har försökt hitta ett mönster i när 3 hoppar ur.
Men det händer inte ofta och det sker utan rassel och pling. Två ggr har jag svängt lätt höger och samtidigt kört i ett lättare gupp när den hoppat ur.
Funderat på om det är något motorfäste som gett sig men det kanske är lite långsökt.
Har sett bilder på lådan och växelspaken är kopplad till lådan via länkarmar. Det är inte så att det är fel "utanför" lådan i länkarna?
Någon skrev "slitna kulor i växelförare" var sitter dom?
Om man nu måste byta lådan verkar det vara svårt att hitta någon.
V90 manuell verkar gå 1 på 10 automater. Sedan är den tydligen "het" hos trimpojkar.
Om man nu slänger upp 5000:- för en låda på blocket hur f-n ska man undvika att bli blåst?
Jag ser ju inte ens skillnaden om lådan kommer ifrån en bmw eller volvo..
av umekille
Kör på 3-ans växel o lattja lite med spaken...
Hoppar den lätt ur?
Går den lägga tbx utan att frikoppla?
Håller du spaken mot ändläget på 3-an
Låter det något? Vibrerar spaken då?
Hur är växellägena på spaken...distangta eller
är spaken glappig så du får typ växla 3-5 nästan vid handskfacket?
av Nilsson65
Nej, den hoppar inte ur om jag lattjar med växelspaken.
Har inte försökt lägga tillbaka men det borde väll inte gå så lätt?
Det låter inget när jag trycker 3an frammåt eller åt sidorna.
Om 3an är i går det att dra spaken ca 1cm ytterligare framåt och 1cm åt höger eller vänster.
Lika på alla växlar. Växelspaken är där den alltid varit.
av Xuri
m90 lådan är faktiskt väldigt lätt å skruva med.
tror du har skit i synkhylsan å den greppar inte riktigt över synkringarna, alternativ så har du tagit sönder stoppet på 3ans drev så växeln hoppar ut vid ett viss moment/belastning.

3an svetsar man alltid fast på lådor som brukas lite hårdare, annars händer liknande. eller att man inte alls "hittar 3ans växel"

säkert inget svårt å laga.

nån som skruvat låda delar en m90 fullständigt å skruvar ihop den igen på 2-3 timmar.
finns gott om "rasade" m90 med trasig 3ans växel lite överallt.
bara å skruva isär å ta dom delarna man behöver :p

börja med å byta ut bussningarna till växelänkaget, tror inte de löser ditt fel men spaken ska inte gå å röra 1cm i sidled :p
kostar ca 100kr på volvo. du lossar 1 skruv drar ut axeln å stoppar i 2 nya bussningar å en oring sen dit med axeln å låskruven igen. gjort på 15min max.
av Nilsson65
Har nu oxå råkat ut för att 5 ans vx är lite bökig att få i. 2ggr på tre veckor så det är inte lika ofta som 3 an hoppar ur.. De lutar nog mot vxlådsbyte men hur och var hittar man en sådan?
av Nilsson65
Slutet på historien.. (förhoppningsvis)
Köpte en låda på Eklunds skrot i Skövde och den sitter nu på plats. Växlar bra och jag är nöjd..

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]