Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicolai
Bromsbeläggen måste bytas på V90:n och frågan om de sönderrostade bromssköldarna har därför aktualiserats. De är dåliga runt om och höger fram saknas helt. Jag har inte kunskap och möjlighet att byta dem själv och undrar därför om det är ekonomiskt försvarbart att låta en verkstad göra detta.

Den lokala Volvoverkstaden har inget fast pris för detta utan det görs på löpande timdebitering. De rekommenderar att de rostiga resterna helt enkelt kapas bort.

Vad rekommenderar forummedlemmarna?
Senast redigerad av 1 Nicolai, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Bak behövs de för att hålla handbromsbackarna på plats, så där måste man om inte annat byta när handbromsen börjar krångla.

Fram måste bromsskiva och nav (hjullager) bort om man ska byta skölden. Tyvärr finns risken att verkstaden tycker att det inte går att ta bort och sätta tillbaka skivan och/eller navet i befintligt skick, utan att de också måste bytas ut. Och isåfall kunde man ju lika gärna väntat tills skivan eller kanske navet ändå behövde bytas. Jag har själv bytt sköldarna fram på min bil utan att behöva byta nav eller skivor, men om alternativet varit att låta verkstaden göra det hade jag nog bara tagit bort resterna av skölden tills vidare.
av TourettesGuy
Bytte sköldarna bak på min 965 -97 då de var helt sönderrostade och orsakade skrapljud...trodde navet var tvunget att lossas för sköldarna gick precis inte att trä över det, men tog en polygrip och böjde dom lite så att det gick att trä över dom sen väl på plats bakom navet böjde jag tillbaka skölden till ursprunglig form, mkt enkelt och funkade perfekt! En sköld bak tror ja gick på ca 400kr/st. Handbromsen nyper bra nu också! Kan varmt rekommendera att dom byts om nuvarande håller på att falla i smulor. Bromsskivan är nog inget problem ny som gammal och byts lätt när det behövs.

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]