Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Lossa muttern på generatorn och flytta den lite på hållaren så fläktremmet blir slak. Ta loss det och sätt på det nya.Spänn generatorn med hjälp av en kofot. Dra åt muttern nu. Kolla innan hur spänt det är så du kan spänna det likadant.
av rid54
Har inte servopumpen samma system, dvs lossa en fästpunkt och pumpen går att "vika in" lite så remmen kan hakas av?
av Kubb
Har testat att lossa en skruv i storlek 13 och sen skruvat på den gängade pinnen med storlek 10 men pumpen rör sig inte en millimeter.
Kanske gör jag något fel?
av NilsO
Hej,

jag vet inte riktigt vilken skruv av storlek 13 du lossat.

Men först måste man lossa muttern som låser spännaren. Den sitter på baksidan av det fäste som spännskruven (den med 10 mm skalle) går igenom. Ta inte bort muttern – det räcker att lossa den ett varv eller så.

Om pumpen ändå inte kan röra sig när man släpper på spännskruven måste man lossa på den skruv som håller pumpen i sitt fäste. Den går så att säga igenom hela fästet, i bilens körriktning, och sitter snett under pumpen. Man lossar på muttern på framsidan och håller emot på själva skruven på baksidan av fästet. Det är lite lurigt att komma åt. Även här räcker det att lossa något varv, eller ännu mindre.

När man lyckats slacka på remmen är den enklaste fortsättningen att ta bort remskivan på vattenpumpen (och fläkten om man inte har elektrisk kylfläkt). Den sitter med fyra skruvar. Detta är enklare än att fortsätta slacka på spännaren tills man kan ta bort remmen.

Innan man tar bort servo- och vattenpumpsremmen måste såklart remmarna till generator och ev AC-kompressor av, men det har du nog kommit på :)
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]