Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tic88b
Tjena
Har bytat bakaxel på min 740 88 16v för 1 vecka sedan till en från min 740 88 TIC
då jag rasade den andra.

Jag bytade hela bakvagnen då detta var lättast. När jag gjorde bytet såg jag att det var olika hastighetsmätarkransar och olika lock på bakaxeln.
Självklart tog jag ju gamla hastighetsmätarkransen från 16v + locket till TIC bakaxeln.

Sagt och gjort så funkade det utan problem.
Förens i förgår när jag körde hem på motorvägen. Tyckte att alla körde sakta fast jag själv låg i 120km/h
Testade igår med GPS att mäta diverse farter.
upp till 80km/h funkar det sen börjar det sticka
Mätar fart;90km/h = 100km/h GPS
Mätar fart;100km/h = 115km/h GPS
Mätar fart;110km/h = 128km/h GPS
Mätar fart;120km/h = 145km/h GPS

Sen slutar hastighetsmätaren att öka, den bara står och hackar på 120-125km/h.

Ska tilläggas att hastighetsmätaren funkade prima innan, även runt 200km/h :)

Ingen av bilarna har/hade ABS

TICen har OD låda och har varvat lika mycket som min 16v med M47 låda därför jag tog den axeln.

Va fasiken är det som hänt?
Senast redigerad av 1 tic88b, redigerad totalt 0 gånger.
av tic88b
Det är inte givaren som är trasig eller dålig?
Sist TICen rullade var ett bra tag sen ca;1år sen, och bakaxeln hade läckt ut nästan all olja (betvivlar att det spelar nån roll) men hastighetsmätaren funkade ialla fall upp till 140km/h
Användarvisningsbild
av lennarte
När jag höll på med mina ABS problem var jag inne på och byta givaren på bakaxeln. Nu blev den inte bytt (var annat fel) men jag läste någonstans att det var ganska noga att spelet mellan kuggkransen och givaren ska vara rätt. Kommer inte ihåg måtten, men har du för stort spen kanske den inte "hinner med" när det börjar snurra fort. Bara gissning, men man vet ju alldrig.

Mvh
Lennart
av tic88b
lennarte skrev:När jag höll på med mina ABS problem var jag inne på och byta givaren på bakaxeln. Nu blev den inte bytt (var annat fel) men jag läste någonstans att det var ganska noga att spelet mellan kuggkransen och givaren ska vara rätt. Kommer inte ihåg måtten, men har du för stort spen kanske den inte "hinner med" när det börjar snurra fort. Bara gissning, men man vet ju alldrig.

Mvh
Lennart
Men jag tycker det borde vara rätt avstånd då jag tagit samma klump med kåpa? Inget har ju ändrats?
Mvh
Kjell

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]