Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Nu var det hastighetsmätarens tur att sluta fungera. Vad är vanligast att gå sönder, själva mätaren i huset eller kontakten på bakaxeln? Känns som att 900:- är lite dyrt för den bilen för att få ivägskickat sin mätare och vad om det är kontaktet som är kass?
Vad jag vet, så är det vanligast att mätaren går sönder! Har varit med om att 4 mätarhus pajjat och 1 givare på bakaxeln.
Så börja med att byta mätarhuset, har du inget annat mätarhus eller någon kompis som du kan låna för att testa?
Mätarhuset sitter ju med 2 skruvar och tar 2 min att byta.
Hej!
Jo jag har läst runt lite och bland annat hört det dära med om man har ABS.
Jag har dock inte ABS, och tripmätaren har inte fungerat så länge jag ägt bilen (Oktober 2012) och hastighetsmätaren slutade precis att fungera.

Jag får väl åka till skroten och betala 200:- för en i självplock och hoppas på att hastighetsmätaren fungerar..... Jäääävligt störigt dock om det visar sig att det är givaren som är kass och man kanske plockat 2-3 mätarhus.. heh
Misstänker att det är ett jävla jobb att plocka givaren? Har sett vart den sitter men ingen aning vart den sedan går.
Jag har haft av givaren på en 940 och det var ett lätt jobb. På den bilen sitter det också en kontakt på vänster bakre hjulhus från bagaget sett. Kanske samma på din? Öppna kontakten och mät spänningen när bilen körs. Annars finns det en kille på Blocket som renoverar instrumenten. Sök på Fjugesta billackering

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]