Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FlaXoR
Hej har en volvo 940 turbo -95 som har börjat skaka som fan vid kraftigare kurvtagningar..
Skakar framför allt i ratten. Är det bara byta servo olja tro? :)
av picko
servolja tror jag inte på anledning till det är. Om man har kass servo av något slag har jag aldrig varit med om skakningar i ratten med åt strul och jävelskap typ oljud hackar när man vrider på ratten fungerar inte alls. Skulle kanske kunna vara om det är in i en sväng men då borde det jävlas mest när när du står stilla.

Jag tror mer på en tappad vikt obalans dock brukar det då även vibba i högre farter rakt fram,

Kan även vara slitet styrkors men då borde du reflekterat över det innan ium att ratten skulle glappa då. Detta kollar du lättast med motorn av och ruckar i ratten så känner man ett glapp.

Styrled/spindel är något jag röstar på testa hissa upp bilen lite och dra och slit i hjulen kl 6 och 12 samt 9 och 3. känner du att det glappar på någon sida stick under bilen och dra och slit i alla leder tills du hittar den som är glapp och byt.

Hoppas du löser problemet.
av FlaXoR
Tack för alla svar.

Skrev tråden medans jag satt och gjorde det skakande fanskapet till biltema. Så var lite otydlig.

Fyllde på servo olja och vred ett par gånger på ratten fram och tillbaka, och nu fungerar det perfekt igen :) ..

Problemet var att när jag stod stilla och vred på ratten så hörde man hur servon gnällde. Och när man tog en kurva över 60km/h skakade det utav bara f**n i ratten

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]