Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
Om jag kör genom en tvättbana, eller störtregn, blir det snabbt helblött under pedalerna. Misstänker att avrinningen från friskluftsintaget bakom motorhuven inte fungerar. Har försökt lysa ned genom gallret för att försöka hitta något vajsing men ser ingenting alls. Torpedväggen i motorrummet ser helt "tom" ut.

Var sitter avrinngen i holken, båda sidor? Är det en plastslang? Var mynnar den/de ut i karossen? Kan man blåsa ut eventuell plugg?

Eller - kan det vara annat problem som ger mej blöta fötter?
av Rudolfroffe
SA4AQS skrev:Har du friskluft intag nere vid fötterna? där kan det läcka in endel vatten.
Visst har jag lucka vid vänster vrist (gamla tiders AC) men spolrampen på jobbet sprutar endast från sidan, och uppifrån. Har lite svårt att tro att vatten skall kunna ta sig in den vägen då, men jag kanske tänker fel?
Användarvisningsbild
av päpplet
Kolla kabelgenomföringen av gummi som sitter i torpedväggen bredvid fjädertornet så den sitter i riktigt. Lossnar den rinner det in massor av vatten den vägen
av Rudolfroffe
Då har jag förmodligen löst problemet med fotbad.
Skruvade bort plåtdelen som innehåller luftintaget. Alltså den delen som sitter mellan motorhuven och framrutan.
Där hittade jag felet. På passagerarsidan sitter en plasthistoria, en liten huv, över luftintaget. Den plastgrejen hade halkat på sniskan, och lämnat luftintaget vidöppet.
Vid störtregn, eller biltvätt, svämmade alltså plåtbaljan över och skickade ner mängder av vatten in på fötterna. Hrmpf!

Nu håller vi tummarna vid nästa regn!
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]