Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har hittat en del trådar som ev kan ge mig tips om mitt problem. Men till saken iaf:

* En verkstad bytte för ett tag sedan kamrem och ytterligare två remmar på min Volvo 745 och min bil gick rent och felfritt då. Det här startade i helgen då jag var på väg hem efter att ha handlat. Det lät en del om den och den förlorade kraft vid gaspådrag och ville inte svara alls. För två år sedan bytte jag tändkablar, tändstift etc och den gick fint efter det.

* Nu har jag bytt tändstift (köpta hos Volvo) och det verkade vara på tiden för det ena stiftet gick av i toppen och satt hårt fast men jag fick lös dem till slut. Jag såg i en annan tråd i en annan tråd att det ev kunde behöva bytas/nytt kontaktfett (luftmassemätaren)och 5-56 till tomgångsmotorn så att den skulle gå normalt igen.

* Efter tändstifts- och luftfilterbytet startar min bil som vanligt och svarar vid tomgångskörning vid gaspådrag upp till ca 6000 varv men bluddrar vid tomgång och saknar fortfarande kraft vid körning. Jag trodde det här skulle räcka med att byta föregående delar. Jag har inte kollat felkoder.

* Måste Luftmassemätaren bytas ut/köpa ny? Ny bränslepump? Nytt bränslefilter? Har ni tips och har råkat ut för liknande så är jag tacksam för svar. :D
Tomgång 6000 rpm :shock: ...Jag tror inte du behöver göra om det testet.
Motorn "lät en del" och sedan funkar den inte bra... hm.
1. Kolla att inte kamremmen kuggat över.
2. Kolla kompressionen.
Om dessa 2 är OK, så är det något lurt med bränsle eller tändning, men jag skulle inte lägga tid på något annat än 1 och 2 i första skedet.
Mvh
/RID
Det var inte kamremmen som kuggade över men kompressisionen på 3:an & 4:ans växel var inte optimal. Verkstaden gjorde denna felsökning gratis som även bytte kamremmen tidigare åt mig, Eftersom jag trodde de hade gjort fel. Felet var istället bl a topplockspackningen m fl. Men tack för hjälpen.

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]