Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fredro
NilsO skrev:Låt motorn gå och kläm åt på slangen till tomgångsventilen så ingen luft kan passera. Då ska tomgången gå ner en bra bit under normalt varvtal (under ca 500 rpm, och det är inget fel om motorn istället stannar helt). Annars finns luftläckor eller så stänger inte spjället som det ska. För mycket luft förbi tomgångsventilen stör regleringen och gör att tomgången fastnar på för högt varvtal.

Kolla så att spjällkontakten sluter när du släpper upp pedalen. Det kan man göra med diagnosfunktionen hos bränsle- eller tändsystemet. Fungerar inte den får man också för hög tomgång.
Jag har inte fått några felkoder när jag kollar i stift nr 2. Har även kört diagnostiken på stift 2, de där med att trycka 3 gånger så startar lite tester, och där hör man att den gör något test med tomgångsmotorn.

När ni säger att göra diagnostiken på bränsle/ tändsystemet är detta stift 2?

Om jag ska kolla så att spjällkontakten sluter, antar att jag måste lossa på luftröret och kolla in? Är detta ofarligt?
av NilsO
Bränslesystemet är uttag 2, tändsystemet uttag 6.

För att kolla spjällkontakten sätter man teststiftet i uttag 2, slår på tändningen, trycker ner knappen två gånger. Lampan blinkar snabbt. Vrid lite på gasrullen och släpp tillbaka den (det ska klicka till när man vrider och när man släpper tillbaka den). Om spjällkontakten för tomgång fungerar visas koden 3–3–2.

(Tändsystemet använder också spjällkontakten, så man kan göra samma test i uttag 6. Då får man koden 3–3–4 om den fungerar.)
av Fredro
testade att köra testerna och inget fel.

testade att även knipa slangen från tomgångsmotorn och den gick bara ner 200 varv. Det måste betyda att det kommer in luft någonstans? För kniper man där så borde den nästan dö.
Får skaffa startspray och leta antar jag.
av NilsO
Ja – luftläcka. Förutom läckor "utifrån" kan det också läcka genom bromsservot (kläm åt på den slangen för att prova) och övriga slangar till insuget. Och så kan spjället vara feljusterat eller kärva. Det ska justeras så att det stänger helt när pedalen är uppsläppt (precis hur man gör går att hitta i forumet).
av Fredro
Vix skrev:Har du, som jag(med den andra tråden) provat att rycka kontakten till tempgivaren (den främre) med bilen igång?
Faktiskt inte, hur hänger de ihop?
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
kom att tänka på en sak...
från -89 tillkom en microswitch som regleras av gasrullen (likt den på b230e)
är den ok testa att lägg en bygel över den kontakten då den ska vara sluten vid opåverkad gas så du inte har avbrott i den.
Användarvisningsbild
av Vix
Fredro skrev:
Vix skrev:Har du, som jag(med den andra tråden) provat att rycka kontakten till tempgivaren (den främre) med bilen igång?
Faktiskt inte, hur hänger de ihop?
Antar att givaren känner av om bilen är kall eller varm och att om givaren inte funkar så tror den att bilen är kall och chokar konstant (osäker) men om man rycker kabeln så tror bilen hela tiden att den är varm och chokar inte alls och lambdalampan tänds. Den blir svårstartad kall men inte varm med ryckt kabel. Prova. Jag vet inte om det ska vara såhär men jag håller också på med samma felsökning så bara skriver av mig lite... :)

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]