- lör 06 jul 2013, 22:10
prova att byta tomgångsmotorn är det fel på spjället sätter bilen felkod
Moderator: Moderatorer
NilsO skrev:Låt motorn gå och kläm åt på slangen till tomgångsventilen så ingen luft kan passera. Då ska tomgången gå ner en bra bit under normalt varvtal (under ca 500 rpm, och det är inget fel om motorn istället stannar helt). Annars finns luftläckor eller så stänger inte spjället som det ska. För mycket luft förbi tomgångsventilen stör regleringen och gör att tomgången fastnar på för högt varvtal.Jag har inte fått några felkoder när jag kollar i stift nr 2. Har även kört diagnostiken på stift 2, de där med att trycka 3 gånger så startar lite tester, och där hör man att den gör något test med tomgångsmotorn.
Kolla så att spjällkontakten sluter när du släpper upp pedalen. Det kan man göra med diagnosfunktionen hos bränsle- eller tändsystemet. Fungerar inte den får man också för hög tomgång.
Vix skrev:Har du, som jag(med den andra tråden) provat att rycka kontakten till tempgivaren (den främre) med bilen igång?Faktiskt inte, hur hänger de ihop?
Fredro skrev:Antar att givaren känner av om bilen är kall eller varm och att om givaren inte funkar så tror den att bilen är kall och chokar konstant (osäker) men om man rycker kabeln så tror bilen hela tiden att den är varm och chokar inte alls och lambdalampan tänds. Den blir svårstartad kall men inte varm med ryckt kabel. Prova. Jag vet inte om det ska vara såhär men jag håller också på med samma felsökning så bara skriver av mig lite... :)Vix skrev:Har du, som jag(med den andra tråden) provat att rycka kontakten till tempgivaren (den främre) med bilen igång?Faktiskt inte, hur hänger de ihop?