Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av djrogga
Det verkar inte finnas någon specifik motorvärmare till 960 -91
kan man sätta dit en så kallad slangvärmare?

/Roger
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Jag har defa slangvärmare på min, funkar klockrent. Visserligen en 940, men principen är ju densamma.
av rd350
Det finns motorvärmare som skruvas fast utan på blocket på 960n. Dessa är ganska värdelösa så slangvärmare funkar mycket bättre och kan rekomenderas.
av ME75
Man måste väl ha en cirkulations-pump också? -så att vattnet i kylsystemet för sej i motorn. ...eller inte?
av Rådlös
Man måste inte ha cirkulationspump på elektriska nätanslutna 230 volt motorvärmare, oavsett vilken typ det är. Det blir självcirkulation på grund av temperaturskillnaden.
Men det finns numera elektriska nätanslutna motorvärmare, typ slangvärmare, med inbyggd cirkulationspump.

http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104

Den har dubbelt så hög effekt som en vanlig block- eller slangvärmare och behöver således inte gå lika lång tid som dom äldre modellerna.

En förklaring på ordet slangvärmare. Förr fanns det i princip bara en typ av slangvärmare på personbilar. Den satt på den undre kylarslangen mellan kylaren och motorblocket. Detta ansågs vara lite sämre än dom insticksvärmare som sitter direkt i motorblocket. Men dom fungerade i alla fall.
Dom nya slangvärmare med pump som har börjat komma på marknaden kan i princip kopplas in var som helst där det strömmar förbi kylarvatten. Pumpen ser ju till att allt vatten blir uppvärmt ändå. Dom "nya" slangvärmarna, med eller utan pump, kan vara en separat behållare med elektrisk värmepatron eller liknande och med slangar till och från motorblocket.
Entreprenadmaskiner och liknande har i långa tider haft en separat slangvärmare. Diesel eller gasoldrivna, men det är inte jämförbart med en personbil.

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]