Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Barren
Hej, min 745a -91 läcker olja och det blir två stycken pölar under bilen. Var hos en lokal mekaniker och han sa att ena läckan troligtvis var packboxen bakom svänghjulet.

Den andra läckan där det läcker mest kommer från växellådan och har markerat på bild var det läcker ifrån (tror jag) :
Bild

Nu till frågan är att jag undrar om dessa läckagen behöver åtgärdas direkt? Funderar på att isåfall skicka in den hos en mekaniker senare, någon som kanske har en aning om vad det skulle kunna kosta ungefär?
av dalldall
det brukar vara packboxen bakom svänghjulet som läcker mest eller först, kolla hur oljan ser ut o luktar så ser du om det e motorolja eller växellådsolja, men om man bytar den ena bytar man alltid den andra, liksom en liten kostnad om man har lådan nere eller motorn som jag tog istället en gång för o slippa ligga o krångla under bilen. några tusingar kanske på en liten verkstad o byta, har du inte tummen mitt i handen löser du det lätt med hjälp av en repbok och denna sida såklart!! oavsett var det läcker kommer det ifrån det lilla hålet i skarven så inte kopplingen skall ta skada.
av Barren
Okej, från själva motorn någonstans där kamremmen sitter tror jag, där ska det läcka neråt på en plastkåpa under motorn som sedan droppar ner på marken. Och där vid bilden har jag för mig att mekanikern sa att det var växellådsolja.

Enligt vad jag har hört så ska man ha Volvos riktiga packboxar och inget annat om man vill att det inte ska läcka i framtiden.

Grejen är att jag pendlar med bilen just nu och undrar om jag kan fixa dessa läckage inom en snar framtid eller att jag måste lämna in den direkt. Kan ta en bild imorgon på kartongen jag lagt under bilen så får ni se hur stora fläckarna/pölarna är.
av sicnarf
Omega 917 i motoroljan kanske tätar läckan efter 100 mils körning. Den är dyr men ska funka. Googla på Omega 917,Omega 917 Sealant och läs lite för att bilda en egen uppfatning.
av Barren
Har hört om dom där tätningsgrejerna men vet inte riktigt.

Här har ni iaf en bild jag tog utanför jobbet och då hade bilen stått 4 timmar på samma plats :
Bild

Behöver jag åtgärda detta direkt tro?? Tacksam för svar!

Vart ute och kollade och under kamremmen precis nedanför så var det helt oljigt :
Bild

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]