Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Har kollat runt på forumet, men hittar inga inlägg med bilder. Skulle gärna vilja se hur tröskellådan är konstruerad innan jag börjar riva i det. Höger tröskel är murken i nedersta plåten och bara på mitten av längden. Det andra verkar hyfsat. Vänster sida är helt solid, men höger är dålig. Tacksam för tips om hur det ser ut bakom....
av picko
Är det bara en bit. Så skulle jag rekomendera att du skär ut en en fyrkant ta till rejält sedan tar du en bit som är någon mm mindre. Ett tips är att punkta dit en metallbit på plåten som ska svetsas dit så du har något att hålla i.
Sedan så punktar du fast den så den ej slår sig. på med rejält med karosserikitt på med lack. Sedan skulle jag rekomendera att borra ett litet hål eller om det finns ett inärheten redan spruta i rejält med linolja så det ej rostar på insidan.

Dock ingen volvo med ser typ lika dant ut http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=196892

här är en volvo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=216949

Inte att tänka på att helsvetsa det slå sig bara då och bränner igenom.
av olha00
Jaha, det verkar som att ytterplåten inte har någon direkt bärande funktion? Att punktsvetsa ger väl inte mycket stabilitet!
av picko
den yttre plåten har ingen bärande funktion lite stabilitet kanske. men det blir 2a om där är hål i den "yttrebalk" som det kallas. Man helsvetsar aldrig tunn plåt skärmar tak golv osv det slår sig och blir bara skit av svetsen sedan är det kant i kant som är på tapeten. Dock håller det bra om man gör det rätt och lagom tätt.
av olha00
Då kan man kanske limma med karosserilim lika väl, många biltillverkare limmar ju vissa plåtar nuförtiden. Men det känns ju lite modernt och konstigt kanske....
Användarvisningsbild
av erikn
picko skrev:den yttre plåten har ingen bärande funktion lite stabilitet kanske. men det blir 2a om där är hål i den "yttrebalk" som det kallas.
Jag har hål, jag fick en bra att veta.
av dalldall
grejen e o svetsa en liten sträng i taget o sen svetsa på ett annat ställe, sen har du helsvetsat så att säga! e det ingen större bit duger det o punkta bara! skall man göra det noga bör man ta bort en liten större bit så man kan laga innerbiten med som brukar vara slut.

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]