Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

som sagt startar inte, är en 740 gl b230f -89 . de får bränsle till spridarröret och de är bra tryck i det. den får tändning. får felkod på att lambda ej fungerar och fel signal från spridarna. hjälp=)
Vad är det för felkoder du får? Du skriver att du har tändning, hur har du kontrollerat det? Är det en fin blåvit gnista eller en mindre bra gulaktig? Uppkom detta plötsligt efter att du gjort något speciellt med bilen?

Mvh GK
viktorlindh skrev:får felkod på att lambda ej fungerar och fel signal från spridarna.
där har du felet, du har ju soppa fram till railen, men den kommer inte in i motorn verkar det som. spridarreläet vid exp kärlet.
felkoderna är: 2-3-2 lambdareglering fel(lambdan har varit trasig ett tag och jag har kört då bara att den dragit 2 liter/mil). andra felkoden är: 1-1-3 insprutningsventil fel. och tredje är: 1-2-1 luftmassmätare fel. tacksam för svar och ideer!! :)
Om du vet att Lambdan är trasig så är ju byte att rekommendera. LMM-koden kan vara ärgade kontaktstycken och felkoden för insprutning kan vara ärgade kontaktstycken och kolla då även att jordpunkterna är rena och fina. Kolla även upp Inkognitos råd.

Mvh GK
viktorlindh skrev:felkoderna är: 2-3-2 lambdareglering fel(lambdan har varit trasig ett tag och jag har kört då bara att den dragit 2 liter/mil). andra felkoden är: 1-1-3 insprutningsventil fel. och tredje är: 1-2-1 luftmassmätare fel. tacksam för svar och ideer!! :)
Felkod 1-1-3 = Lambdaintegrator, felkod 2-3-2 = Lambdareglering. Båda koderna påvisar problem vid lambdasonden.
Felkod 1-2-1 = Luftmassmätarsignal. Testa att koppla ur kontakten till massemätaren och testa att starta...

Har du batterispänning på massemätarens kontaktstift 5 när tändningen är på?
har kört kontakt spray i alla kontakter till spridare och lmm. har även testat byta spridar-relä. och gjort rent jordningen ritkigt. tog bort tändstiften nu i förmiddags och tändstiften dom var svarta och luktade massa bensin. så tror den får in bensin genom spridarna..

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]