Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BobbanLackeMansson
Hej.

Har skaffat mig en Volvo 940 ltt 1994a med ett märkligt problem som jag hoppades på skulle vara ett enkelt :/

Köpte bilen då den inte startade och då var bilen chippad i både tändning & Bränsle boxarna.

På vägen hem så bytte vi Chippet i bränsle boxen till original och då startade bilen :) MEN... Den går riktigt taskigt på tomgång runt 500rpm försöker man gasa så dör den direkt, men gasar man pytte lite och håller jämnt på gasen så kan man få upp varvet till 3200rpm men trycker man lite extra på gasen så dör den.
den Puffar och smäller i avgasröret och ryker svart.

låter väldigt underligt ifrån det öppna filtret. som ett flygplan typ när man har den igår. suger riktigt kraftigt.

Ibland kan den ha tendens att inte starta alls och då får man dra igång den.

Saker som jag bytt idag när min polare var här med sin 945 ltt. sakerna är utbytta mot hans delar och hans går utmärkt.

Lmm
Btr
Tändstift
Svänghjulsgivare
tändmodul
Spridarrelä
Rotor
fördelarlock
...

Sen är det en annan sak också. sätter jag i original chippet i tändningsboxen så startar inte bilen alls? så kör med trim chipp i tändning och Original i bränsle.

Soppa får bilen.

Är det någon som vet vad detta fel kan vara?

Kan det vara tänd eller bränsle boxarna som är kassa?, Insugspacking?

tacksam för snabba svar så jag behöver bilen akut :/

Med vänlig hälsning Bobban
av BobbanLackeMansson
Jag har felkod 1-4-4 också?

1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.

kan de vara så att bränsle boxen är kass eller att det är någon jordningskabel i kabelhärvan som spökar?

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]